lördag 26 november 2011

I Tornedalen...

Denna helg är jag i Tornedalen. Ronnie och Nera jagar älg sista helgen för det här året. Jag kan tyvärr inte vara med eftersom jag inte än heller är kry :( Tråkigt.

Men har iaf orkat med träning med Minja.

Grundfärdigheten vi har att jobba med denna och nästa vecka är:

GÅ OCH SE UPP (FRITT FÖLJ)

Har både tränat och filmat idag och även redigerat ihop filmerna MEN tyvärr är internet för dåligt här i byn så filmerna kommer först imorgon.

Det vi har tränat på idag är:

- Baklängesmarsch.
Här får jag ha fokus på att hon ska titta upp i ansiktet på mig och inte därifrån var belöningen kommer. Det går ju här att belöna från munnen ett tag men jag tycker det är så äckligt att ha både frolic och korv i munnen så den biten skippar vi iallafall ;)
Vi hann även med att träna lite baklängesmarsch i svängar och i olika tempon. Gick iaf väldigt bra med detta. Från början ville hon gärna göra hopp-stå men ganska fort förstår dom när belöningen uteblir för detta så är det inte rätt beteende.

- Gå och se upp när föraren går rakt fram (fot alltså):
Är så himla BRA att vi har denna grundfärdighet för detta är något vi VERKLIGEN tänkt ta tag i och jobba med. Tycker nämligen att Minja svävar lite för långt ut från mig ibland, jag vill ha henne i en tightare position. Hon kan ofta gå några steg tight vid mig och sen blir det en luftspringa mellan oss. Har försökt jobba lite på detta men har nog inte haft någon tillräckligt strukturerad träning för det och därför har inte resultaten blivit tillräckligt märkbara heller. Har liksom nöjt mig med att det är "tillräckligt bra" men så vill jag ju inte ha det ;) Är en perfektionist - det ska vara mer än perfekt helst! :)

Men NU ska vi få till det iaf :)

Jag började iallafall med att byta hand jag belönar med eftersom att jag märker att VARJE gång jag ska ta upp belöningen från vänster ficka så svävar hon ut redan innan.

Nu började jag alltså belöna från höger ficka /hand istället och det blev DIREKT skillnad. En liten sak som jag får vara observant på här är att rumpan lätt vill hamna utåt när jag belönar från höger hand men som sagt det ska jag hålla koll på :) Fick iaf en mycket tightare position! Så vi ska försöka jobba på detta sätt ett tag nu och se hur det blir. Ska försöka filma skillnaden också.

Är verkligen bra för en själv att titta på filmerna av sig själv och hunden för man ser verkligen allt man gör - både bra och mindre bra saker och hur det påverkar hunden.

2 kommentarer:

Susanne och Lia sa...

Jag håller med! Film är ett fantastiskt bra hjälpmedel. Det blir så pinsamt tydligt att alla fel hunden gör beror på att man själv gör fel..

Pia Niva sa...

Ja och man ser det så himla TYDLIGT på film :D Saker man inte alls tänkt på tidigare. Så film och bra träningskamrater är verkligen guld värt! :) Många saker man gör är verkligen omedvetna :)