fredag 9 december 2011

Klickerkurs i Gällivare

Jag och Cari har precis hållt vårt teoripass här i Gällivare.
Tre timmars intensiv teori om klickerträning med intresserade deltagare. Det är en blandad grupp med olika erfarenheter av klickerträning. Ska bli mycket intressant att vidareutveckla de som kommit en bit och även att leda in de som är nya in i ett nytt tankesätt :)

Det kan i början kännas ovant att börja arbeta med frivilliga beteenden men det är så lärorikt att få hundarna att tänka själva i alla steg. Även fast hundarna "kan" exempelvis ligg och jag vet att hundarna förmodligen lägger sig när jag säger det så är det så nyttigt att jobba med frivillighet och att hunden får tänka själv och välja rätt position själv :)Vill ha hundar som aktivt jobbar själva för att inte förstärka deras passivitet genom att hela tiden lära dom att vänta på mitt kommando eller bli ledd med godis. Klickerträning är SÅ ROLIGT!

Nu behöver jag lite sömn. Ska bli riktigt riktigt roligt med helgens klickerkurs!


Den rosa klickern blev riktigt populär så måste beställa hem ett STORT gäng till av dom :) 


2 kommentarer:

Ewa sa...

Tack för en trevlig och lärorik klickerkurs i Gällivare. Hoppas på att det kommer fler tillfällen att "kursa" med er.
Här hemma bjuder Snöa på ligg så det kommer också sakta men säkert. Vi var lite mosiga i skallen både jag och vovsingen efter all info.
Ewa och Snöa

Pia Niva sa...

Hej Ewa! Kan tänka mig att ni var trötta efter helgen för det var en massa information och träning! :) Jättekul att träffa er och Snöa var jätteduktig på kursen! Vad roligt att hon började erbjuda ligg så snabbt hemma :) Hoppas vi ses på nästa kurs när vi kommer dit till våren igen :)