lördag 9 november 2013

TRÄNINGSPLAN

Känns som att jag kommit igång bra med träningen nu och är motiverad till att träna samt prioriterar rätt saker!
Jag och Anna-Sara satte oss ner i veckan och gjorde en Träningsplan för vad vi vill lära våra hundar innan årsskiftet samt vad vi till att börja med ska fokusera på under november samt hur långt målet är att nå.

Mål hjälper mig verkligen till att träna strukturerat! Jag tränar aldrig så bra och strukturerat som tex när jag ska ut och tävla eftersom jag då har tydliga mål för vad jag ska uppnå och till när. Nu har vi istället gjort en tydlig plan för första månaden med väldigt tydliga mål vilket sporrar mig jättemycket.

Bilden visar en del av träningsplanen som jag just nu håller på att finslipa på i detalj. Vi har stora mål som vi brutit ned i detalj. Målet under november med exempelvis STADGA (Sitt/Stanna) är att hunden ska kunna sitta kvar 20m, den ska kunna sitta kvar i 20 sekunder och hunden ska kunna sitta kvar med någon typ av störning. Realistiska mål som sporrar mig extra i att träna detta som är viktigt =) För att nå dessa mål har jag brutit ned målen till hälften för att man ska kunna se när man kommit en bit.

Filmen nedan visar hur långt vi hunnit med klossmetoden. Målet är att hunden ska kunna komma in och sätta sig i utgångsställning.
Delmål är exempelvis att
  • Utgångsställning med kloss
  • Kunna komma och sätta sig i utgångsställning på kloss när godis slängs till höger, vänster, bakåt och framåt
  • Utgångsställning utan kloss
  • Kunna komma och sätta sig i utgångsställning utan kloss när godis slängs till höger, vänster, bakåt och framåt
Detta moment kan givetvis byggas på mycket mycket mer men här har vi brutit ned momenten för det vi ska uppnå under november månad.

 
 
 
 

Inga kommentarer: