torsdag 1 april 2010

Första träffen på KlickerTRÄNARkursen :)

Det är så spännande och utvecklande att gå kurs.

Jag och Cari åkte till Umeå med ett gäng hundar och det var dags för första träffen på klickertränarkursen. Har ju börjat träna en del på detta sätt men det var ändå mycket nytt och väldigt lärorikt. Ser verkligen fram emot de tre resterande träffarna!

Haft full rulle i veckan med jobb och sen packande och fixande inför påsken. Men hunnit med ett litet pass med båda hundarna där jag börjat träna bakdelskontroll med hjälp av en låda/pall som hundarna först ska kliva upp på. Till en början fick ja belöna mycket främst för att de ska stå framför mig eftersom båda har en stark tendens att söka sig till utgångsställning. Sedan har jag ju tränat mycket stamp på musmatta så i början fick jag förstärka väldigt mycket att bara vara kvar på "klossen" jag använde. Under passet kom vi så långt att båda hundarna förstod att de ska stå kvar på klossen. Nästa steg blir alltså att lära sig att de ska flytta bakdelen mot mig. Det är underbart kul att se hundarna TÄNKA så mycket själva vad de ska göra.

Casper är väldigt intensiv när han jobbar så det gäller att verkligen hänga med och belöna minsta lilla detalj. Minja är också rätt intensiv men inte i lika hög grad som Casper och hon funderar mer innan hon gör medan Casper bara gör så det sprutar energi och beteenden.

I dagarna ska jag sätta mig ned och skriva kriterieplan för de trix som ska läras in fram till oktober. Har satt ribban HÖGT men samtidigt känns det bra för gillar höga mål och det skulle vara roligt att kunna uppnå dom... :)

Tack Cari för en rolig resa. Ser redan fram emot nästa och bilfärden går ju som en dans på rosor när man har så mycket att surra om!

Påsken tillbringad både i Karesuando, idag far vi ut till stugan mitt ute i skogen... HÄRLIGT. Sen blir det Torneträsk och arken på lördag.

2 kommentarer:

Margareta Kauppi sa...

Jag säger som jag skrev åt Cari: Så kul med flera klickertränare här uppe :-) Följer med spänning er utveckling!

Matilda sa...

Låter ju som Ni har haft det jätte trevligt :)