fredag 26 mars 2010

Dirigeringsträning med sällskap från Abisko

Sussan bestämde sig för att komma till Kiruna från Abisko så vi bestämde oss för att träna tillsammans!

I 2½ timme så tränade vi med Minja och Axel. På dagens träningsschema stod dirigering och signaler. Det som jag främst känner att jag behöver träna med Minja är att utöka singnaltåligheten och att hon kan tåla många (mer än två-tre)signaler efter varandra samt kunna dirigeras åt olika håll trots störningar.

Träningen med Minja går riktigt bra! Hon är så lyhörd för mina signaler och har verkligen börjat förstå alla tecken nu trots störningsmarkeringar med skott osv. Det som ja kan uppleva är att hon har ett lite sämre stopp ibland när man kallat in henne en bit så det måste vi träna på lite mer. Sen så ska jag försöka utöka avstånd och störningar ännu mer.

Tycker det är så kul att man själv utvecklats så mycket genom de senaste åren. Det är stor skillnad på hur man tränat tidigare och hur man tränar nu. Genom alla kurser har man snappat upp lite här och lite där och det är mycket lättare att lägga upp sin träningen nu och bättre veta vad man gör om det blir fel :)

Efter jaktträningen for jag och höll i träff 4 på Tävlingslydnadskursen med Anneli. Återigen, det är så roligt att peta i detaljer i träningen och att se hur dletagarna verkligen tränar med sina hundar och hur det går framåt för varje träff. Pratade mycket om hur viktigt det är att hundar får "tänka själv" och inte blir ledda och lockade för det lär dom sig sällan inte så mycket på.

Idag pyser jag och Cari iaf till Umeå. Första träffen på KlickerTRÄNARkursen. Ser verkligen fram emot denna helg!

1 kommentar:

Matilda sa...

Å vad kul med jaktträning, nu blev jag riktigt sugen!! Och spännande med caniskurs, Ni kommer antagligen få en kanonhelg :D