tisdag 24 augusti 2010

Valp-tider






Både glädje och "jobb" med en liten valp i hemmet. Men tycker hittills det går riktigt bra. Har vant henne direkt att sova i en bur stort som ett hotell på natten som är precis intill min säng :) I början var det högljudda protester och ja funderade på om grannarna skulle ringa störningsjouren ;) Nä så allvarligt var det inte, men minsta minut av skrik skär ju i hjärtat. Fort vande hon sig iaf och nu ligger hon så skönt och avslappnat där när hon ska sova. Det som är bra med att hon sover i den är att hon uppmärksammar mig direkt hon vaknar och är nödig så slipper alltså varken kiss eller bajs på golvet. Måste säga att lilla tösen är jätteduktig <3
Minja är en riktig lek-tant, busar mycket och försiktigt med henne. Casper gillar inte leka överhuvudtaget så honom lär hon nog inte charma. Han är snäll med henne men bryr sig liksom inte bara :)
Just nu pysslar vi på med jaktträningen. Tränar alldeles för lite i år på allt det vi håller på med (jakt, lydnad, bruks, viltspår, trix). Har varit så mycket annat som kommit emellan och varit mycket ute i skog och mark med hundarna samt hållt mycket kurser och då har den egna träningen blivit lite lidande... Ska starta Minja på jaktprov till helgen och det känns ju liiite surt att man kommit igång med träningen först nu. Känner att dirigeringarna långt ifrån är som dom ska och hon har alldeles för lite viltvana vilket gör att hon ibland droppar viltet framför mig. Eftersom hon är förarkänslig beror det helt säkert mkt på det också..
Nu har vi hursomhelst försökt lägga krutet på att träna mycket med vilt och har gått finfint senaste veckorna. Känns ju bra, men bara inte min nervositet ställer till det. Ska hursomhelst bli skoj att starta på prov! :
Till hösten ska hursomhelst den mesta av min tid ägnas åt mina egna hundar för nu har ja ju tre stycken charmtroll dessutom :)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Precis så är det ;-) Allt man vill hålla på med sin (träningsvilliga) hund - kanske inte alltid leder till fördjupad färdighet i någon gren...
Och allt man själv vill hålla på..!
Jag får då varje höst en släng av: "Nu skall det rensas i alla aktiviteter"
Lycka till iaf på jaktprovet :-)

Anna sa...

Så vacker liten valp ......

jag brukar träna olika saker i perioder.... många saker man tränar har man ju nytta av i alla grenar så att säga. lycka till med liten älghund =)