tisdag 22 mars 2011

Stimuluskontroll

Tänkte försöka ge mig på att börja blogga om hunderiet igen :)

Har kommit igång med träning igen och det känns skönt och kul efter vintervilan.
Har även under hela vintern hållt tre kurser på rad. Först Klick och Trick steg 1, sen Klick och Trick steg 2 och nu håller jag en kurs i Grundfärdigheter med inriktning mot tävlingslydnad och har endast en träff kvar. De flesta har varit med på alla kurser vilket gjort att ja kunnat följa dem under lång tid och måste bara säga att de är ett OTROLIGT ambitiöst och trevligt gäng som har nått stora framsteg med sina hundar. Helt underbart måste jag säga att det är med klickerträning!

Idag träffade jag Nina och Hilda och vi körde en del av grundfärdigheten "sitt". Minja har bra flyt på frivilliga sitt framför mig och det är så härligt lätt att plocka fram beteenden som hon en gång lärt sig. Bestämde mig för att köra lite stimuluskontroll på sitt. Stimuluskontroll handlar alltså om att hunden ska lära sig att lyssna på det ord eller den signal jag använder som kommando och endast utföra beteendet på denna signal. Det viktiga till att börja med att hunden lärt sig beteende genom att erbjuda det frivilligt och att det är flyt på beteendet. Hunden ska alltså lära sig att lyssna på vad jag säger och säger jag "sitt" så ska hunden sätta sig med säger jag helt plötsligt "peppar" så ska hunden avvakta till mitt sittkommando kommer. Bus-kul är det att träna och man ser verkligen hur hundarna får anstränga sig genom att lyssna och hänga med aktivt hela tiden för att det ska bli rätt :)

Hela tiden måste jag hålla det på en nivå så att det inte blir helt för svårt för hunden men inte heller för enkelt. Om hunden sätter sig innan kommando eller sätter sig på fel kommando så belönar jag inte men så fort hunden lyssnat på felkommandot och inte satt sig så förstärker jag detta med att säga rätt kommando (sitt) och hunden får då belöningen.



En bild på Casper och mig när han blev klassvinnare i Lydnadsklass 2 på vårat inofficiella lydnadsprov denna månad. Han var helt UNDERBAR på plan :)


En bild på vår Nera som börjar bli stor tjej :)


Inga kommentarer: