söndag 18 september 2011

Rutan

Nu är vi anmälda till lydnadsprov om tre veckor och vi har haft ett himla långt lydnadsuppehåll så nu är det dags att köra hårt. Idag körde jag rutan med både Casper och Minja. Casper kom riktigt långt när vi slutade träna men han har tappat mycket, dock tror jag att det lättare kommer fram när det någongång funnits där.

Minja har aldrig lärt sig rutan helt och hållet men de tre träningspassen med rutan idag gick väldigt bra och tycker hon kommer ihåg bra från de träningspass vi haft tidigare med rutan.

Med Casper kör jag med kommando eftersom han har svårare ibland att erbjuda frivilliga beteenden (eftersom jag inte tränat så från början med honom) och så blir ja lite bekväm med honom men ska försöka plocka fram frivilligheten med honom också.

Minja kör jag frivilliga skick till rutan med hela tiden för att jag vill få henne att tänka rutan hela tiden. Tycker hunden blir mer "delaktig" i träningen när de måste tänka själv och frivilligt erbjuda beteenden samt så tycker jag hunden kommer ihåg bättre och lär sig snabbare när hunden i små steg hela tiden behövt tänkta själv vad som är rätt och få belöning för detta. Beteendena ska alltså vara frivilliga och erbjudas spontant utan påverkan från mig och beteendet ska ha flyt innan jag börjar sätta på kommandot. När jag lägger på kommandot vad hunden ska göra så ska beteenden vara så som jag vill ha det =)

Hursomhelst - här är ett filmklipp från Casper (som jag alltså kör kommando med.. men ska plocka in frivilligheten, skärpning till mig! ;)



Tränar med targetn(musmatta) i rutan några skicka men plockar snabbt bort den för att inte bli beroende av den.

Tog ett pass till med Nera idag med backandet. Här är en film på passet:

1 kommentar:

Margareta Kauppi sa...

Skall du inte skicka in Neras backande till GF gruppen?
Är ju så kul att se en jämthund backa! Jo, jag förstår ju att dom kan backa :-) men kul att se det "lydnadsmässigt"!