måndag 19 september 2011

Lydnadsträning och filmer

Blev ett effektivt lydnadspass idag.

Började med rutan för båda hundarna. Med Casper tränar jag frivilliga skick till rutan och har då kortat avståndet mycket för att det ska bli enklare.

Minja har jag filmat så det får ni se hur det ser ut. Är så roligt för så fort det är hennes tur springer hon direkt frivilligt mot rutan!!! :) Kör två skick där jag har musmatta och den lägger jag långt bak i rutan för vill inte riskera att hunden hamnar för långt fram i rutan. Efter andra skicket tar jag med mig musmattan och fortsätter skicka henne och det är inga problem :) Så här ser det ut:

Hon lär sig så fort denna hund, riktigt roligt =)

Med Casper körde jag sedan vänstersvängar eftersom han ibland är lite "seg" att hänga med me rumpan. Annars gillar jag verkligen hans attityd i linförigheten. Så här såg det ut:



Efter det körde jag ett linförighetspass med Minja också. Tycker hennes linförighet ibland blir lite luftig och hon kan gärna sväva ut en aning så nu kör jag korta korta steg mellan belöningarna och har fokus på att hon ska ha sin bog rörandes vid mitt ben.

Det är så nyttigt att filma sig själv i sin träning och se hur det ser ut och hur man gör själv, så det lär bli mer av denna vara.

1 kommentar:

Jag sa...

Hej och tack för berömmet. Det behöver vi ;) Inte är inte så lite duktiga själva tycker jag! Vi är nyinflyttade till jokkmokk, så kanske får vi syn på er på någon tävling framöver. Lycka till med träningen!