fredag 16 september 2011

Shaping av backa och plattform

Här kommer lite filmer på lite shaping-pass från idag.

Först Minja som ska ställa sig med alla fyra tassar på plattformen framför mig. Hon har kört två korta repitioner innan det här. Varvar ibland med att kasta godisen för att hon ska söka sig upp till plattformen igen. Nu slängde jag bara åt ett håll men kommer försvåra med att hon får hämta belöningen från olika håll.



Min plan var att Casper skulle få träna på BACKA men helt plötsligt kan han inte stödja alls på sitt ena ben?!! Vet inte vad som hände och vad det beror på. Dessutom blev han akut jättedålig i magen men det har nog att göra med att han fått i sig lite älgslaktavfall :/ Pratat med veterinären och vi ska avvakta till imorgon och se..

Men då fick Nera köra backa istället.

Har först lagt upp en film på hennes allra första backa-pass där jag helt från början shejpar minsta rörelse bakåt som hon tar, och se vad fort hon förstår!! :)



Nästa film är andra repetitionen av backa som hon kör. Klipsk jämthund. Mitt mål är att få henne att backa lååångt =)

2 kommentarer:

Margareta Kauppi sa...

Så kul att se Nera klickertränas!
...men vad säger gubbarna i älgskogen när dom ser sån´t här?!

Pia Niva sa...

Ja dom tycker det är kul att jag är så aktiv och ser att hunden ÄNDÅ har rejäl jaktlust! Haft mååånga diskussioner med älgjägare om hur de tror hundarnas sök försämras om man tränar inkallning tex men som ja alltid sagt och nu också har lättare att kunna säga när ja även har mer erfarenhet av egen älghund. Nera har jättebra inkallning och fokus på mig och söker ändå hur långt som helst från mig =)

Men ja tycker många älgjägare har fått upp ögonen för ett nyare tänk vilket är jätteroligt. Kortkursen för älgjägarna ja hade var bland den roligaste jag haft med öppensinnade duktiga jägare och härliga hundar =)