söndag 20 november 2011

Handtarget

Handtarget är en variant av vad man kan använda som target.

Handtarget innebär alltså att hunden ska dutta eller frysa med nosen mot din hand. I början har jag belönat duttandet för att sen gå över till att hunden längre och längre tid ska kunna frysa sin nos mot min handflata.

Handtarget kan bland annat vara bra att använda som target då du vill lära in andra trick tex slalom mellan benen, sitta fint mm, när hunden ska apportera och avlämna i hand (underlättar ofta mycket om man tränat handtarget tidigare), lämna belöningsleksaken i hand, vid targetöverföring, att träna reserverade hundar att händer är trevliga.... ja listan kan göras lång :)

För att få hunden att börja frysa nosen i handen och inte bara dutta hela tiden så har jag gjort så att jag börjat med att belöna de "hårdare" trycken + att jag även börjat att dra bak handen en bit när hunden ska lägga nosen mot handen och då följer hunden oftast med en till bit med nosen mot handen. Och här handlar det väldigt mycket om timing och att hinna vara med att belöna vid exakt rätt tidpunkt. Och så måste man ha massa tålamod :)

Minja har kunnat frysa längre än på filmen men det är ett bra tag sen vi tränat detta innan men vi ska jobba lite extra på detta igen för det är ganska roligt :)

Inga kommentarer: