onsdag 28 september 2011

Jag blir så UPPRÖRD!!

Usch så arga och upprörda känslor det väcker hos mig att se folk träna sina hundar på ett negativt sätt!

Morten från Canis har publicerat ett inlägg som heter "Shaping av dyremishandler" där han länkat till två stycken olika filmer på inlärning av apportering.
Ni kan läsa hans inlägg här: http://www.canis.se/blogg/post.php?postid=2930

Här är alltså filmen på inlärning av apportering på ett VÄLDIGT negativt sätt.
http://www.facebook.com/photo.php?v=190881517647712


Jag kan inte förstå hur man vill träna hund på det här sättet???????!!!!!
Vilken relation får och har du och din hund egentligen?

Jag tror att OAVSETT ras så kan man lära in apportering, eller annat, på ett positivt sätt. Vissa hundar har lättare än andra men ingenting är omöjligt och det finns inte i min värld att jag skulle lära in något på mina hundar med tvång. Hundträningen ska vara kul!

Hundträning med positiva metoder är en självklarhet för mig. Jag vill ha hundar som är kreativa och bjuder på beteenden. Genom att träna som på första filmen för man en hund som inte törs ta ett initiativ överhuvudtaget eller som när den tar initiativ är livrädd för att göra fel och få ett obehag. Dessa hundar är ofta väldigt passiva och undergivna.

Det här är extrema skillnader på positiv och negativ inlärning men ger ändå en tankeställare i det stora hela. Att träna med korrigeringar tror ja ofta handlar om okunskap och att man lätt skyller på ras och hundtyp samt att man inte vet bättre. Många skyller på att "hunden är så hård" och liknande, MEN är det inte bättre att hunden jobbar för att få något den verkligen vill ha än att jobba för att undvika att ha en missnöjd matte eller husse som dessutom ger en obehag. Tror att positiv träning i slutändan fungerar mycket bättre på en hård hund än negativa metoder.

Tack och lov att hundträningen förändrats mycket med tiden och att man mestadels faktiskt ser människor som tränar sina hundar med positiva metoder :)

Så är ju fallet att hundar lär sig oavsett vilken metod man använder sig av. Men jag tycker det är viktigt att fråga sig själv:
- Vilken metod gör att träningen är rolig?
- Vilken av metoderna gör att jag och min hund får en bättre relation?

För mig är iaf valet lätt hur jag vill träna min hund :)

Var bara tvungen att dela av mig av dessa tankar för den första filmen upprörde mig i hjärtat riktigt mycket. Tycker så synd om dessa hundar som behöver bli behandlade så här illa för en människas fritidsintresse.

Andra filmen däremot är helt underbar att se! En hund som frivilligt tar initiativ och belönas för varje steg i rätt riktning och med ett klockrent resultat :)

Och här är en film om att lära in apporteringen på ett positivt sätt.

2 kommentarer:

Katti sa...

usch!!! vilken äcklig film - håller med dig. idioter som tränar sådär!

Anonym sa...

Orkar inte se filmen, men tyvärr hittar man nog liknande exempel nära oss...
...så vi som tränar på annat sätt har verkligen en stor uppgift som goda förebilden - och också att våga markera bland dom vi tränar med. Även om det inte kanske alltid är så uppskattat.
Vi som är instruktörer har ju en enorm möjlighet att "träna hundägare".
Så, Pia - vi fortsätter den Goda kampen för hundens bästa! :-)
/Margareta/