måndag 5 december 2011

Vad är klickerträning?

Idag kom ett gäng med klickers med min egent text på som jag beställt och jag är mycket nöjd med resultatet! Så dom kommer att tillägnas mina kursarna samt om någon annan behöver den suveräna dosan :)



Vad är då klickerträning för mig?
Klickern används som en betingad förstärkare -ett tydligt ljud som visar exakt när hunden gör rätt. Det går att använda ett ord eller liknande men en klicker är suverän eftersom den låter likadan varje gång. Min röst kan beroende på mitt humör, stämningsläge osv låta olika och det påverkar givetvis rösten olika också. Med en klicker tror jag många hundtränare blir duktigare på att verkligen fokusera efter att leta rätt beteende och att belöna detta samt att dela upp moment i små delar för att lyckas. Klicket blir också en väldigt tydlig signal för hunden att NU kommer belöningen! :)

Klickerträningen grundar sig på positiv förstärkning och med det menas att vi ger något positivt som hunden vill ha vilket ökar sannolikheten för att hunden kommer att vilja göra om samma beteende igen. Gör hunden inte rätt beteende kommer hunden inte åt belöningen (negativt straff) och sannolikheten att hunden gör det beteendet minskar och hunden försöker med ett nytt beteende som kan ge resultat. 

Det som är viktigt med klickerträning som jag ser det är att inte falla i frestelsen att locka och lura hunden för att göra det hunden vill - för det förstärker bara hundens passivitet och du lär hunden att vänta ut dig för att du ska vara aktiv och visa vad hunden ska göra. Du lär hunden att vara passiv på detta sätt. Jag gillar att hunden är kreativ och själv försöker lista ut steg på vägen i rätt riktning. Vill jag på något sätt använda mig av hjälper i träningen gör jag det med hjälp av targets (mål) som hunden riktar sig mot för att få sin belöning.

Timing är oerhört viktigt när du tränar hund. Som Bob Bailey, en av USAs främsta klickertränare, säger - "Du får det du förstärker, inte det du avsett att förstärka". Alltså A och O är att klicka EXAKT när hunden gör rätt beteende. Klickar du 2 sekunder senare kan det vara försent för då kanske hunden redan gör ett annat beteende och du förstärker detta istället. Men såklart är det inte lätt med timing alla gånger och hinna med och då är det bara att göra om. Har hunden fått sitt klick ska den alltid få sin belöning. Men tänk på att hela tiden vara nogrann med timing och var steget före för att veta vad du ska klicka och belöna för. Träning ger färdighet!

Var nogrann med dina kriterier för vad du tränar. Exakt VAD ska din hund göra för att få sitt klick och belöning. Dela upp momenten i små delar och planera innan vilka dina kriterier är - vad ska hunden göra just nu för att få sitt klick.

I början när man lär in ett beteende belönar man mycket och ofta. Ju bättre belöning du har desto effektivare är den. På mina kurser pratar jag ofta om hur viktigt det är att även ha en leksak(och lek med dig själv) med som belöning så att du inte bara belönar med godis. Tycker att det är utmärkt att ha en hund som både tar godis och leksak så att man kan varva mellan belöningarna.

I klickerträning tycker jag att det är väldigt viktigt med frivilliga beteenden. Som jag skrev tidigare är det viktigt att INTE gå in och locka hunden med godis utan hunden ska själv komma på vad den ska göra genom att du fångar beteenden, genom shaping eller med hjälp av targets. Tänk ut ett beteende som du vill lära hunden och dela upp det i så många små delar som möjligt. Min erfarenhet genom att hunden frivilligt lär sig beteenden (istället för att följa en godis) är att hunden kommer ihåg detta mycket bättre.

Försök att alltid lägga upp din träning så att hunden lyckas med så många av repetitionerna som möjligt när du tränar. MEN fastna inte heller i att alltid "succeträna" på det hunden kan utan våga utmana din hund att prestera ännu mer och bättre för att ni ska utvecklas.

Det som är så fantastiskt med en själv när man börjar klickerträna (tränar med hjälp av positiv förstärkning) är att du ännu mer börjar fokusera på de beteenden som hunden gör rätt och som du vill att hunden ska göra istället för att störa dig på beteenden som hunden inte ska göra. Om du får ett problem med din hund - tänk dig motsatsen - vad ska hunden göra istället - och belöna detta ofta.

Jag arbetar hela tiden med att min hund ska få flyt i beteendena som den lärt sig. Det innebär alltså att hunden gör beteendet snabbt och korrekt och är direkt efter beteendet är utfört redo för att erbjuda beteendet igen. När hunden kan beteendet så pass bra kommer det till slut att sitta i ryggmärgen. Man kan ge som exempel när vi själv övat och övat något så sitter det till slut så att vi kan det utan att tänka desto mer. Tänk dig själv när du lärt dig att cykla, till slut sitter det i ryggmärgen och du behöver inte tänka varje tramp du gör utan det kommer automatiskt. Det som jag själv märker med de beteenden mina hundar fått flyt i är att de sitter under lång tid, hunden hinner inte glömma även om vi inte gjort det på ett tag samt att hundarna även har lättare för att utföra dessa beteenden även om vi kommer i nya svårare miljöer.

Det finns MASSVIS att skriva om klickerträning. En till sak som jag tycker är viktig och bra är hur du lär in kommandon och stimuluskontroll men det får bli ett annat kapitel ;)

För att man använder sig av klickerdosan behöver man inte använda sig av klickermetoden som träning och för att använda sig av klickermetoden när man tränar så behöver man nödvändigtvis inte ha någon klicker. För mig är det själva tankesättet som är det viktigaste. Många gånger gör man sån stor skillnad på de som klickertränar och de som inte klickertränar. Att man inte klickertränar behöver inte betyda att man använder sig av våld på något sätt. Jag vet flera som inte är "klickertränare" som tränar väldigt klickerskt och jag har även stött på "klickertränare" som enligt mitt mått inte alltid tränar klickerträning... :)

3 kommentarer:

Amanda sa...

Mycket bra skriver Pia och vilka snygga klickers, haha :) en rosa måste jag inhandla av dig!

Anonym sa...

Jag gillar att läsa din blogg, får mycket tips och idéer. Jag har mycket lättare att planera min egen träning.
Jag vill också ha en rosa klicker, säljer du dom
Elisabeth i Jokkmokk

Pia Niva sa...

Tack Amanda och Elisabeth. Roligt att ni kikar in här och gillar det ni läser och jätteroligt att få höra det :)

Rosa klickers finns absolut till försäljning - visst var dom läckra ja!! :D Både rosa klicker med rosa band och lila klicker med rosa band blev mina egna favoriter :)

Kan ta med till kursen imorgon Amanda! Maila mig Elisabeth så jag får din adress och sånt så kan jag skicka hem till dig :)