fredag 16 mars 2012

Kursavslut och kursstarter

Nu är jag mitt i kursavslutningar och nya kurser som ska påbörjas. Alltid tråkigt att avsluta kurser eftersom det är så otroligt roligt och utvecklande att följa sin deltagare med jämna mellanrum. Men riktigt roligt att påbörja nya spännande kurser och träffa både nya och gamla deltagare :)

Förra veckan avslutades Fortsättningskursen i Klickerkurs med inriktning Grundfärdigheter. Har ju kört ett antal av dessa kurser nu och måste säga att varje sådan kurs är en succé! Det finns verkligen konkreta saker att träna på och deltagarna är så flitiga och grundfärdigheterna går att använda till bland annat vardagslydnad, tävlingslydnad, brukset, jakten osv.

Jag glädjs verkligen när jag läser utvärderingen från alla deltagarna.
 Genomgående i utvärderingen så kommer det fram att:
  • Hundarna har lärt sig arbeta så bra med störningar runt omkring sig
  • Bra tempo på kursen varvat med både teori och praktik
  • Bra övningar och upplägg på övningarna
  • Mycket tid för praktiska övningar men även grundlig och bra teori 
  • Fått prova på många av grundfärdigheterna
  • Bra med kurs varannan vecka så man hinner träna mer
  • Rolig och lärorik kurs
  • Många övningar att jobba vidare själv med
  • Lagom storlek på grupp. Bra med liten grupp.
Självklart är det riktigt roligt och smickrande att höra all positiv kritik om mig som instruktör också!! Blir så göad och rörd :)

Men framför allt är det ni deltagare som gör det så roligt att hålla alla dessa kurser - Ni är TOPPEN! :)

Eftersom jag är sjukskriven nu mitt i allt så är det uppehåll på kursande i två veckor. När jag är "frisk" igen så blir det avslutning på vardagslydnadskurserna jag hållt. Sitter och klurar på avslutningsträffen just nu :)

Nya kurser som just nu planeras starta är:
  • Vardagslydnadskurs, eventuellt blir det två grupper eftersom intresset är stort. Så fortfarande någon plats kvar!
  • Valpkurs: Fått in flera anmälningar. Så fort kursen är full så startar vi.
  • Jaktlydnad för retriever: Startar vecka 14, information kommer att skickas ut till deltagarna inom närmaste dagarna.
  • Tävlingslydnad: Start i slutet av april/i början av maj. Redan tagit emot några anmälningar. Hör av dig om du också är intresserad.
Sedan planeras det givitvis en del helgkurser på orter runt om i Norrbotten!:) Och så blir det helt säkert ännu mer kurser här framöver, det presenteras så fort alt är planerat :)

Måste säga att det känns riktigt skönt när det börjat bli så mycket varmare och ljusare ute, man orkar så mycket mer och får så mycket mer energi.

Egna planer för mig och mina hundar under närmaste tiden är att jag håller på att göra planering inför lydnadsstart för Minja i lydnadsklass 2 och Casper eventuellt i lydnadsklass 3. Med Minja ska jag köra igång med viltträning (avlämningar!!) och teckenträning inom den jaktliga biten.

I slutet av april kommer jag även via SSRK att gå den "nyare" utbildningen för provledare för jaktprov/viltsspårsprov för att bli certifierad provledare. Ska bli roligt att träffa massa jaktfolk och få en uppfräshning av utbildnigen.
I slutet av april kommer jag även via SSRK att gå den "nyare" utbildningen för provledare för jaktprov/viltsspårsprov för att bli certifierad provledare. Ska bli roligt att träffa massa jaktfolk och få en uppfräshning av utbildnigen.

Bilder från de deltagare som kunde vara med på avslutningsträffen på klickerkursen:

Amanda och Zindra kampar

Peter och Trym

Britt-Marie och Frej

Hanna och Arwen


Inga-Lill och Freja
Nina och Hilda
Britt-Marie och Frej
Sara och Kingen

Inga kommentarer: