måndag 21 januari 2013

Backa mot target

Just nu är ett av momenten på Shapingkursen jag håller att backa och att backa långt ifrån mig. Om du vill få din hund att backa långt ifrån dig kan du använda dig av någon form av targetplats din hund ska backa till. På filmen här nedan så har jag använt en lång planka som hunden ska backa med baktassarna över. Jag börjar med att arbeta nära med hunden. Direkt hunden backar med baktassarna över plankan så klickar jag och belönar. När hunden har förstått att det är det hon får belöning för så börjar jag själv att backa bakåt så hunden hela tiden får längre och längre avstånd att backa ifrån dig.

På det här sättet har hunden hela tiden en känd punkt att backa mot och det blir lättare att fokusera på att få långt avstånd på backandet. Om man istället bara belönar för att hunden backar längre och längre ifrån dig så är det lätt att fastna vid ett visst antal steg, men om man använder detta sätt så är hunden istället hela tiden fokuserad på vad hon ska backa till! :)

Här är filmen:

 
Det har verkligen varit ett enormt intresse för Shapingkursen jag håller!!! Jag har två fulla grupper som går kursen både via träffar samt via internet och 5 deltagare från Norrand till Skåne som bara går via internet :) Hur roligt som helst och deltagarna är så aktiva med att skicka in filmer.
 
Detta sättet att hålla kurs passar verkligen mig för då får man grotta ner sig ordentligt i detaljer vilket jag gillar och sen tror jag även att det passar väldigt många kursdeltagare. På en kurs så hinner man arbeta med många saker men det hinner hända så mycket saker på tiden utanför kursen som man vill ha hjälp med. Och det här är ju helt optimalt för då får man hela tiden hjälp med utvecklingen. Ser så otroligt mycket framsteg och snabba bra resultat hos deltagare med hundar!! :)

Inga kommentarer: