söndag 3 november 2013

Hund-helg!

Har varit en riktig hund-helg hela helgen och den har bara svischat förbi! :)

I fredags så for jag och Anna-Sara ut och fotade hundarna i härligt vinterväder och efter det anslöt sig Nina och det blev hundprom och kvällsmys. På lördag så tränade hände jag, Anna-Sara, Amanda och Susanne, blev både hundträning, fika hos A-S och sen pizza och surr hela kvällen hos mig. Söndag så har jag haft avslutning på jaktkursen och sen så tränade jag och Anna-Sara valparna.

Känner att jag behöver sätta mig ner och göra en ordentligt träningsplanering för valpen och fokusera på de delar jag behöver träna mer på just nu. Det som vi jobbar med just nu och ska jobba vidare med är:
  • Klossen för utgångsställning
  • Sitt - stanna kvar
  • Inkallning
  • Apportering/Plocka upp/ Hålla fast
  • Handtarget med nosfrys för avlämningar
  • Stopp-signal
  • Fotgående
Det jag behöver göra är planera bättre vad jag vill uppnå just nu och inte dutta för mkt här och där i allt utan ha mål och komma vidare och träna mer ;)

I helgen tränade vi med vilt (kråka). Anna-Saras valp Snudda var verkligen så grymt duktig, en riktigt naturbegåvning :) Hon grep tag i viltet direkt, så stolt och nöjd och bar omkring på det och verkligen tröck upp det i ansiktet på Anna-Sara!

Även Extra var duktig, hon har ett STORT viltsug. Dock är hon en väldigt självständig dam som gärna vill ha saker för sig själv så jag tränade så hon fick bära viltet och jag hade henne fast i koppel. Känns som vi sparar resten av viltträningen till hon kan komma med saker till mig och lämna i hand ;) Hon var så sjukt mallig med viltet i mun, svansen pekade nästan rakt upp och hon sprang fram och var så stolt och helst hade hon inte velat släppa det alls ur sin mun ;) Hon är verkligen en tjej med härligt mycket energi och en mycket stor portion självständighet och nyfikenhet. Hon kommer vara en riktigt rolig tjej att jobba med även om jag tror att jag kommer få slita mig i håret en del ibland :D

Hursomhelst, det har verkligen varit en TOPPENHELG och är så glad att ha så fina vänner!

 

Inga kommentarer: