måndag 31 mars 2014

Dag 1 - Presentera mig själv

Pia Fors, 33 år och bor i Kiruna tillsammans med min sambo Ronnie och för närvarande två hundar (känns konstigt att skriva det eftersom två av mina kära hundar nyss fått lämna). De två hundar vi har hemma just nu är Jämthunden Nera som är 3 år och Flatcoated Retrievern Extra som är 9 månader. Planen är att det inom en snar framtid kommer en till jämte och en till retriever.

Är utbildad socionom och arbetar för närvarandre som verksamhetsledare på Socialtjänsten. Vid sidan av det driver jag ett företag som heter Mincados och genom det driver jag hundkurser, enskild träning och tanken är även att jag kommer hålla på med avel.

Är hundtokig uti fingerspetsarna och de som vet vem jag är vet att jag tänker och lever hund. Så länge jag kan minnas, alltså ända sedan barnsben minns jag att jag älskade hundarna. Hundarna fick ofta vara med i lekar och jag tog dem ofta med på promenader. Jag har haft turen att ha en familj som alltid haft hundar hemma då pappa är väldigt intresserad av jakt. Så med dessa hundar smög jag mig in i brukhundklubben. Är väldigt intresserad av beteendelära och tycker om att arbeta med förändringsarbete. Problem är till för att lösas! :)

Tränar och tävlar jakt, lydnad, bruks, viltspår och åker på någon utställning när tiden passar. Jag är väldigt målmedveten och ambitiös.

När jag var i 20-årsåldern och pluggade socionomprogrammet i Umeå så började jag bli riktig sugen på en egen hund. Min första egna hund. Jag letade målmedveten vilken hund det skulle bli och även om några tyckte annorlunda, så hade jag redan för länge sedan bestämt vad jag skulle ha för ras. Som liten hade en kompis en Flatcoated Retriever och det jag minns var att jag gillade rasens vänlighet, glädje och aktivitet och att det var en hund som jämt ville vara med. Så jag tog min resväska och åkte ner söder om Stockholm och skaffade min allra första helt egna hund, Casper.

Jag håller massvis av hundkurser inom olika områden, tävlar aktivt (är en riktig tävlingsmänniska och har höööga krav på mig själv) och är så glad av att ha träffat så många underbara människor genom hunderiet. Hunderiet har även lärt mig att ta plats och att tro på den jag är. Jag vill hela tiden utvecklas och inom hundlära och hundsporterna lär man sig hela tiden något nytt, det är en ständigt utvecklande process.

Även om jag andas och lever hund så finns det även en hel del annat jag gör ;) Tycker om att vara i naturen, i fjälls, åka skoter, handarbeta, umgås med familj, släkt och vänner, resa och helst till varma ställen, träna och röra på mig, FOTOGRAFERA, vara i någon av våra stugor m.m

Glad, hjälpsam, många järn i elden och positiv säger en hel del om min personlighet. Jag är en optimist och försöker alltid se det positiva i saker. Har jag bestämt mig för något ger jag allt till det. Envis som synden och med höga krav om mig själv på att lyckas med det jag brinner för. Och det är framförallt roligt att ge allt när man gör det man trivs allra bäst med :)

Det får räcka för denna gång.

 

Inga kommentarer: