onsdag 16 april 2014

Påsklov!

Hela denna vecka har jag ledigt - lite extra långt påsklov och det behövs vill jag lova! :)

Påsken tillbringar vi i Maunu och här är vi utomhus hur mycket som helst och försöker varva med lite hundträning mellan varven. Dock blir hundarna väldigt trötta av att vara utomhus hela tiden och när det är så mycket folk, rörelse och andra hundar runtomkring. Vi åker en massa skoter och jag och hundarna trivs utmärkt i den nya "Nila-pulkan" när vi åker på våra turer.

Det som vi främst har på tränings-agendan dessa dagar är:

- Hålla fast apport längre, först och främst genom att jag ska kunna klappa henne innan jag tar dummien. Detta har jag tränar genom att hon dels ska bära en dummie och kunna hålla den trots att jag klappar henne och gärna mer och mer bjuda upp den till mig. Extra har varit väldigt ego sedan valp eller egentligen kanske det mest handlar om att hon är väldigt självständig överlag så jag har fått arbeta mkt med att överhuvudtaget komma till mig och se mig som en resurs. Denna träning gå absolut framåt. Tidigare har vi helt arbetat med hand-target och hon har fått söka upp handen för att lämna av men kan tycka att fokus blir lite stort på att lämna av så snabbt. Därför kombinerar vi nu detta med att hon först ska kunna bli klappad lite av mig innan jag tar föremålet.

Här kan ni se två träningspass av detta:

 
 
 

 - Hålla fast, sittandes och med godis-störning och hand-störning:
Här tränar jag att hon bara ska kunna sitta och hålla fast utan att vilja sträcka fram och trycka den i min hand hela tiden. Detta har vi knappt tränat alls men tycker det går fort framåt. Har även ett litet filmklipp på när vi tränar detta.


 
- Fotgående: Gällande fotgåendet tränar vi på att hon ska kolla rakt upp mot mitt ansikte och att jobba tight och fint mot mitt ben. Känner att jag kanske tappar lite av attityden av detta petande men får jobba upp den sen tänker jag. Sen har hon även fått för sig att hon ska hoppa med frambenen i fotgåndet så även detta arbetar vi med att få bort :) Här kan ni se en film på detta studsande som stundtals är ännu värre ;) Dessutom har jag en tendens att väldigt ofta dessutom råka belöna detta. Nåväl vi arbetar på det iaf.


- Jaktmässigt har vi arbetar lite på långa linjer samt gjort premiär och arbetat lite markeringar. Först gick hon ut alldeles för kort - och vi kastade nog lite för långa markeringar. Men sen så blev det jättesnabbt bättre. Så med lite träning tror jag nog hon blir en duktig markör. Minja har satt ribban högt för vad jag tycker är en duktig markör eftersom hon var suveränt duktig på detta alltid. Vi ångrade oss att vi inte tog med oss nå vilt alls hit, för det hade jag velat träna med här, men vi fåt arbeta med det framöver istället.

Inga kommentarer: