torsdag 22 maj 2014

Anmäld till Lydnadsklass 1 och Anlagsprov i viltspår

Äntligen är det barmark och tränings och tävlingssuget är STORT!

Men ibland funderar jag vad jag ger mig in på :D
Har anmält Extra till VILTSPÅR ANLAGSKLASS - det känns rätt okej för hon har varit superduktig att spåra från start. Så där kommer vi lägga några spår fram till prov - sen kan ju vad som helst hända på prov men alla träningspass går då som på räls.

MEN idag anmälde jag Extra till start i LYDNADSKLASS 1 om 3 veckor. Och det är ju kul i sig, MEN Extras matte har bara hunnit lära in Extra fotgående, läggande under gång och platsliggning. Hopp över hinder provade vi för första gången i förrgår och ställandet har vi inte ens börjat med.


Känner på mig att det kommer bli tre intensiva veckor, dessutom kommer jag vara bortrest i Stockholm flera dagar med jobbet. Men någonstans har jag ändå en tanke om att vi kan fixa det, annars skulle jag inte anmält till tävling. Sen att det är tight om tid och momenten kommer helt säkert inte vara helt säkra men det är en annan femma.

Extra är en otroligt lättlärd hund så jag behöver nu fokusera på att lära in momenten och att träna rutin.

Igår så var vi 8 stycken som samlades och körde en träningstävling på Brukshundsklubben. På de moment som vi tränat, platsliggning, linförighet och läggande under gång fixade hon superbra.

Apporteringen har vi bara kört hemma litegrann och det har funkat okej men på plan så vill hon helst släppa även om hon höll några sekunder. Så det ska vi också nöta en del.

Hopp över hinder testade vi dagen före och där tjyvade jag och gick vägen över hindret. Först ville hon springa runt så fick stoppa henne och be henne hoppa om. Vi tränade detta efter träningstävlingen och då gick det mkt mkt bättre! Så bara lite rutin på det momentet så är det klart. Utgångsställningen kan hon ju men det är samma där - träna så hon kan det i alla lägen och avstånd! :)

Ställande under gång hoppade vi över eftersom vi inte alls lärt in det så det blir helgens nya projekt ;)

Linförigheten är jag SÅ OTROLIGT NÖJD MED!!! Hon gick med kontakt HELA TIDEN, superfin attityd och koncentration och jättebra position. Imponerad måste jag säga för hade inte räknat med det så där ska vi träna uthållighet, olika miljöer och såklart fortsätta jobba med finlir :)

Extra fixar störningar av andra hundar väldigt bra måste jag säga! När vi är ute på plan så är det mig hon är fokuserad på! :)

Hundträning är verkligen livet och det är en underbar känsla att utvecklas tillsammans med sin hund.


 

Inga kommentarer: