lördag 21 mars 2015

Dolda/ Omotiverade linjetag

Våren är på intågande och energin kommer tillbaka! :) Vi har lite smått börjat träna lite jakt igen. Det vi planerar att lägga mest krut på under veckorna framöver är teckenträning, att kunna gå på raka linjer, att kunna dirigeras höger vänster och rakt bakut samt med stoppsignaler.
 
Idag var jag och Nina på en långprommis där vi varvade och skickade hundarna då och då på linjetag. Extra fick helt omotiverade linjetag, alltså där hon inte alls sett dummien läggas ut. Hon har ett bra driv ut på utskicken trots att hon inte sett dummien utan litar bra på mitt tecken. Hon är också relativt duktig på att kunna stoppas och skickas vidare rakt bakåt om det blir fel men detta behövs tränas på mycket så att det blir säkert.
 
Extra har alltid "bra" avlämningar, så gott som alltid i hand men tycker att avlämningarna ändå ibland kan slängas lite slarviga, hon kommer slängandes mot mig eller förbi mig med dummien. Så efter inspiration från Tove som har Extras halvbror och som vi träffade i Kiruna för någon dag sedan så har jag börjat jobba med att hon ska sätta sig när hon kommer in med dummien. Måste säga att hon har ett helt annat lugn när hon kommer in med den och håller så fint :) På en av filmerna släpper hon lite för tidigt men då får hon bara ta om på nytt.
 
Kika gärna på filmerna från lite av dagens träning.
 
 
 

Inga kommentarer: