tisdag 23 mars 2010

Jaktträning

Då blev det plötsligt två inlägg på en och samma dag.... Det är väl lika när man försöker komma igång ;)

Jag och Nina for ut och jakttränade våra hundar idag.

På Minjas schema stod det stoppsignal och tecken (vänster, höger, ut/bakåt). Det var alltså tanken... Skulle köra klockan och min plan var nu att förlänga avstånden betydligt eftersom ja ibland stagnerar och gör helt för lätt för min vovve.

Sagt och gjort... Rakt fram var det ca 100 meter och från mitten (50 meter) så låg det dummies till höger och till vänster i varsitt område. Tanken var att ja skulle köra många raka skick och varva med något skick åt sidorna samt ibland stoppa och skicka vidare ut igen. Men den stora svårigheten i övningen ja lagt upp var att hon hade hög förväntan att gå till sidorna så fast ja skickat henne några gånger rakt samt stoppat och skickat så hade hon fortfarande förväntan att få hämta något från sidorna. Så bestämde att det behöver vi inte träna för det blir ingen vidare träning eller utveckling. Så vi fortsatte istället att skicka rakt fram men la på ännu mer störning åt sidorna i form av att ja skickade Minja till mitten, stoppade och så fick hon se en markering åt ena sid-området och sen skullE hon fortsättas skickas rakt ut från mig.

Ja, kan inte annat säga annat än att jag är RIKTIGT NÖJD över dagens träningspass. Hon lyssnar så otroligt bra på mina tecken och signaler... Så det viktiga att tänka på till nästa träningspass är att utmana henne lite till samt lägga på mer störningar av olika slag :)

Tycker det är viktigt att ibland kunna ändra sina träningsplaner utifrån vad hunden behöver. Viktigt att tänka på att hunden som ska utvecklas utav träningen!

Tack Nina för en väldigt givande träning!

Inga kommentarer: