lördag 7 maj 2011

Träna med vilt och ett sök som aktivering

Är i Karesuando denna helg och på dagens scehma stod det: viltträning! :)

Nu banne mig ska det bli MYCKET viltträning för vi har lagt pinsamt lite tid på detta under våra år. Minja har inte problem att plocka upp och bära viltet MEN det händer alltför ofta, framförallt i situationer där ja blir nervös (tex prov) att hon spottar ut viltet framför mina fötter. Och just av denna anledning har vi missat vårt andra 1:a pris i öppenklassen och det känns så surt! För det enda som behövs tror jag är lite mer vana :) Så nu ska viltet tränas intensivt. Kommer börja med att träna nära mig hela tiden och att plocka upp och erbjuda viltet till mig men att även hålla fast viltet med olika störningar. Dagens träning gick iaf väldigt bra! Det är en bra början att komma igång för nu ska jag lägga upp en nogrann träningsplan för hur mitt upplägg ska se ut. Så kul att ha en hund som verkligen ÄLSKAR träning! Man blir verkligen lycklig av att vara ute och träna hund.

Casper fick också köra lite jaktträning medan vi väl var igång mest för aktiveringens skull och för att han tycker att det är så kul :)

Imorgon blir det fortsatt viltträning och så ska det premiärläggas viltspår åt våran Nera och så ska Minja få sitt första spår för i år.

Ha en bra kväll!







Bilder på Minja som 1åring när vi var i söder och tränade hos uppfödaren! Gillar verkligen hennes sug i starterna när hon ska skickas på något. Börjar bli dags att planera en liten tripp dit snart igen!!! :)
Bilderna är lånade från Minjas uppfödare på www.classic-workers.se

Inga kommentarer: