torsdag 2 juni 2011

Träning med vilt och lite reflektioner



Vi fortsätter på med viltträningen och den går verkligen jättebra!!
Dock känner jag att den inte är stabil.

Har funderat mycket kring avlämningarna med viltet. Det kan gå hur bra som helst på träning men när jag blir nervös (prov främst men även större träningar), när det blir högre krav, när hon blir lite trött, om det är tungt osv så kommer det lätt fram att hon lämnar av någon fågel vid fötterna.

Jag resonerar så här; hon här lärt sig av sina fel. För det gör dom... Lär sig alltså av både det dom gör rätt men även det dom gör fel. Och när det kommer situationer som är "tyngre" på ett eller annat sätt så kommer felbeteendet fram. Det som är mitt mål nu alltså är att hela tiden träna så att hon lyckas och öka ribban sakta men säkert så hon hela tiden gör rätt. Kommer även att överträna viltträningen/avlämningarna samt träna mycket med störingar och tyngre miljöer men hela tiden på en nivå så det fungerar.

Det som känns skönt i år är att jag inte direkt har någon akut tidsbrist. Tidigare år har viltträningen kommit igång för sent innan prov och jag har tränat med en stress om att det MÅSTE fungera vilket såklart påverkat resultatet.

Så dagens träning är jag alltså väldigt nöjd med och ser fram emot morgondagens jaktträning och viltträning.

Slänger in lite bilder på Minja från dagens jaktträning samt en bild på söt-Casper!

Tjingeling!







Inga kommentarer: