onsdag 1 juni 2011

Varit på jaktkurs, hållt kurser och jaktträning

Här är det full rulle må jag säga, vilket jag gillar :)

Förrförra helgen var jag på jaktkurs i Nord-Norge. Micke och Karina Rönnbäck höll i kursen och fick med mig många bra tips och nyttiga övningar som ja ska praktisera i sommar. Är verkligen roligt att gå kurs, speciellt när man kursar med ett gäng som också har höga mål och har en planerad och strukturerad träning.


Dirigering


Minja tränas i stoppsignal och tecken

Förra helgen var jag och Cari och höll en kurs i klickerträning för Jokkmokk Brukshundklubb. Vi delade upp gruppen i trix/grundfärdigheter och en tävlingslydnadsgrupp. Vi hade gemensam teori och sen tog vi varsin grupp. I min grupp inriktades vi oss mest på grundfärdigheter. Måste säga att jag är otroligt imponerad av alla hundar under helgen. Alla hundar gjorde framsteg och det var så positiva och glada deltagare. Vi fick en förfrågan att komma dit för en uppföljningskurs till hösten, vilket vi gärna gör! Ska bli spännande att se vad som hunnit hända under den tiden.

Tävlingslydnadskurerna är inne på sin 4:e träff. Två träffar kvar alltså. Det är så kul att hålla kurs och vara inne och peta på detaljer och ge konkreta hemläxor. Jag har två grupper med ambitiösa deltagare som verkligen tränar och utvecklas. Är så kul att ha följt mångas utveckling under en ganska lång tid eftersom jag haft många på flera kurser.

Något som verkligen är viktigt och som är genomgående i hundträningen är BELÖNING!!! Belöningen är A och O för att få ett bra resultat och en bra attityd i hundträningen. Ofta (tycker jag) räcker det inte tillräckligt med bara godis belöning utan som jackpot är det mycket bättre att kunna varva med någon typ av lekbelöning (boll, lek, dragkamp etc). Hundarna får en högre energinivå och det blir bättre resultat i träningen.... Och det är där man måste börja jobba innan man börjar jobba med alla moment.

I sommar har jag bestämt mig för att satsa endast på jaktträningen med Minja. Lydnadsträningen får vänta till senhösten. Känner att allt blir lite halvdant om jag måst dela upp min tid på flera saker. Mitt mål är att få andra ettan i ÖKL så att vi kan starta i elitklass.

Idag for jag och Maggan till Kalixfors för jaktträning. Maggan tog på sig att lägga upp träningen. Vi körde linjetag på vatten (över vatten), vattenmarkeringar och sök. Det var årets första vattenträning med Minja och på första skicket var hon inte riktigt med på vad matte ville ;) men sen gick det som på räls! Väldigt nöjd över dagens träning och är så kul att ha kommit igång på rikt. Nu blir det en massa träning själv över helgen och nästa vecka blir det gemensam träning igen. Tack så mycket Maggan för en mkt bra träning idag :)


Maggan tog en bild på Minja på söket

Inga kommentarer: