onsdag 21 september 2011

Frivilliga skick till rutan

Fortsätter fokusera mest på rutan med båda hundarna så därför blir det mest inlägg med det =)

Är verkligen superkul att träna rutan! Förstår inte hur jag kunde tycka det var tråkigt förut ;) Var nog mest för att jag inte visste hur jag skulle lära in det eftersom det var nytt för mig.

Minja har verkligen greppat vad hon ska göra och springer med bra fart och långt in i rutan. Vid ett tillfälle hamnade hon i den främre delen av rutan och då får hon göra om. Vägrar belöna ett för långt fram i rutan för har råkat göra det tidigare med Casper och det är såå lätt att det blir en felinlärning. Hellre får hunden gå för långt och jag kan stoppa hunden istället. Tränar dessutom rutan på 15-20 meters avstånd nu. Tidigare har jag lätt fastnat vid lydnadsklass 2:s 10 meter och tycker hunden vänjer sig fort vid avstånden så samma där tycker jag det känns bra att lära in på längre avstånd så kan man hellre stoppa hunden om den är på väg för långt. Har dessutom rutan låtit ligga ett tag efter hundarna sett mig lägga utan och jag gjort annat ett tag.

Casper går det också verkligen framåt med!! =) Han springer med bra fart och nu har jag fått fram helt frivilliga skick med honom också =)Kör rutan på lite kortare avstånd med honom men så fort jag har bra flyt i det så ska jag förlänga.

Här är två filmer på ett av våra träningspass idag:

Minja:


Casper:

Inga kommentarer: