torsdag 15 september 2011

Shaping

Tycker det är så otroligt roligt att köra shaping med mina hundar och inte använda mig av några hjälper när jag ska lära in vissa nya saker. Det tränar både min hund att erbjuda beteenden frivilligt och verkligen tänka från början och vara aktiv och det tränar mig att ha tålamod.

Ibland har vi som tränar hundar så bråttom och vill hellre se resultat fort än att hunden själv får arbeta mot rätt steg. Och med det behöver man ju inte vänta i evigheter för att rätt beteendet erbjuds utan försök dela upp beteendet i små molekyler och belöna MINSTA tendens mot rätt beteende.

Går man direkt in och hjälper hunden för att den blir passiv lär man också då hunden lätt att bli passiv och få hjälp och det blir ännu svårare att shejpa fram ett beteende från början.

Tycker dessutom att beteenden som är shejpade helt från början ofta sitter mycket bättre än beteenden där man behövt använda hjälper för att få fram beteendet.

Några tankar från mig en torsdagskväll :)

Nedan en bild Minja, Nera och Casper:

Inga kommentarer: