torsdag 15 september 2011

Plattformsträning och grundfärdighetsgruppen

Har gått med i en grupp: www.gf-gruppen.blogspot.com med några vänner och bekanta där vi en vecka i taget har en grundfärdighet i uppgift. Vi presenterar grundfärdigheten med varsin film. Första veckans uppgift var backa men eftersom jag kom med när den skulle presenteras först så hann jag inte med det men ska fräscha upp någon av våra backa-kunskaper och skicka in en film.

Denna vecka grundfärdighet är Target i form av Plattformsträning

En plattform är alltså en target som hunden kan stå på med alla fyra tassarna, det blir som en target för hela hundens kropp.

Är ju i byn på älgjakt nu och i pappas förråd och garage hittade jag material till en plattform. Den kommer alltså bli gjord av markisolering och sen en heltäckningsmatta som jag ska limma runt. Hittade en annan golvmatta först men den var helt för hal insåg jag när jag började träna på den. Kommer bild i dagarna. Ska limma ihop den idag =)

Hann med ett kort träningpass för att shejpa upp Minja på markisoleringsplattan och den gick undan =) Min plan är att använda plattformen till att få en bättre utgångsställningsposition på Minja. Dels att hon ska vara i rätt höjd jämns med mitt ben samt att hon även vid längre avstånd ska komma in i utgångsställning och dra in hela rumpan. Plattformen är ju en target som självklart sen fort måste arbetas bort så man inte blir beroende av den men jag tror den kan hjälpa oss i något moment för att tydligare se att hon gör rätt och att jag sätter kriterierna rätt.

Kommer mer rapporter när jag kommit igång med detta bättre men också film =)

Inga kommentarer: