fredag 3 februari 2012

SSRK Kirunasektionens medlemsdag

Foto från dagen. Fotograf: Märta Syrén
Förra helgen hade vi på SSRK medlemsdag.

Först på dagen träffades vi alla utomhus i säkert -20 grader men med sol och härligt väder i övrigt. Blev en kanondag för hundarna. Jag och Nina hade planerat några övningar som vi alla skulle göra. Vi var totalt ca 14 personer som deltog!  

Vi började med slalom i ring så att alla fick jobba med kontakt. Jag hade med mig Nera eftersom det är hon som behöver mest "vardagslydnadsträning" :) Hon var alldeles totalt busig och sjövild när jag kom dit men lugnar fort ner sig och samarbetar superbra när vi jobbar. Då är det jag och framför allt frolicen som är det viktigaste :)

Efter det så körde vi en "sitt-tävling" som går ut på att alla ska mingla runt på ett område med sina hundar och när den som leder övningen säger kommendera så ska man sätta sin hund som fort som möjligt. Den hund som sätter sig söligast åker ut och så fortsätter övningen ända tills det är ett enda ekipage kvar som vinner. Vi gick och gick och satt och satt och Nera skötte sig galant och var på hugget hela tiden och satte sig blixtsnabbt direkt jag sa sitt. Och det hela slutade med att hon var sista hund kvar och vann. Mest stolt var nog husse när vi kom hem ;-)

Tredje övningen var stafett. Vi delade upp alla i två lag. Det gick ut på att man mellan kon 1 och 2 skulle lägga hunden två gånger, mellan kon 2 och 3 så skulle hunden gå fint i koppel, runt kon 3 skulle man snurra tre varv runt konen och sedan lämna hunden sittandens (eller hos någon som höll i kopplet) och sen kalla in hunden till kon 4. När hunden kommit in till föraren så fick nästa hund i laget starta. Superkul och många glada skratt och så vann vårat lag tävlingen - jag erkänner, jag ÄR en tävlingsmänniska ;-D Men mest så var det roligt förstås.

På kvällen samlades vi en massa folk i klubblokalen och åt gott, umgicks och spelade spel.. Verkligen en KANONLYCKAD dag. Tack allihopa! :)

Inga kommentarer: