tisdag 6 mars 2012

Film, träning och annat...

Just hemkommen SSRKs gemensamma träning. Tog med mig Nera för det är hon som behöver mest vardagslydnadsträning. Andra hundar är SÅ KUL! Men hon grejar det bra men behövs såklart mycket träning :)

Sedan tränade jag lydnad med Minja - evigheter sedan! Minns knappt när vi tränat lydnad sist. På vintern blir det ju förstås mycket mindre av den varan och sen kom ju parningarna inför valpkullen som vi planerade att ta. Tyvärr fanns det inga valpar i Minjas mage :( Jättetråkigt för hade verkligen sett fram emot valpar ut Minja och Ramsus kombinationen. Men men nu blev det inte så. Kommer mest troligt att para henne i nästa löp igen så får vi se in det kommer valpar då.

Var iaf riktigt roligt att köra igång med lite lydnadsträning. Vi körde fritt följ och jag har ju tidigare kännt att hon gått lite luftigt ibland men idag gick hon klockrent. Sedan tränade vi på inkallning på ställande och där behöver stoppsträckan bli mycket kortare. Ju längre jag går från henne desto svårare blir det så måste lägga upp en bra plan där för att få kanonsnabba stopp.

Igår hade jag näst sista träffen på mina två vardagslydnadskursen. Dom har verkligen växt alla deltagare och hundar, riktigt riktigt duktiga. Hundarna har sån fokus på sina ägare och det syns att alla hundar tycker det är riktigt roligt att arbeta! På torsdag har jag avslutning på mina två Klickerkurser som jag kör. Även där har det hänt så otroligt mycket med deltagarna och deras hundar. Ambitiösa ägare som jag hoppas jag kommer se ännu mer av på mina framtida kurser, träningar och på tävlingsbanan såklart :)

Ska köra igång med lite jaktträning med Minja också. Stoppsignaler, teckenträning och viltavlämningar är perfekt att träna på vintern. Igår efter vardagslydnadskurser körde jag lite stoppsignalsträning med Minja och hon var jätteduktig. Helt underbart att få apportera tyckte hon också! Tänk vad härligt att arbeta med deras naturliga egenskaper som verkligen sitter så i ryggmärgen på dom.

Har presenterat lite av vårens nya kurser på hemsidan. Kika in under: http://www.mincados.se/
Blir bland annat vardagslydnad, valpkurs, jaktlydnad, tävlingslydnad, jaktkurs....
Sen ska jag även försöka planera för någon klickerkurs för nybörjare men inte bestämt när det blir än :) Sedan kommer det även att bli helgkurser.

Månadens tricks februari har nu passerat "bäst före datum". Självklart går det fortfarande att skicka in era bidrag på MINCADOS som finns som sida på Facebook.
Själv har jag fått klart två av tricken; fånga svansen och bubbla. Bubbla har jag inte hunnit få med på film så det ska jag fixa i veckan och fånga svansen har jag en kort filmsnutt på så den presenteras här:



MÅNADENS TRICKS FÖR MARS är publicerade på facebook men kommer ett eget inlägg om det här i bloggen också.

Inga kommentarer: