måndag 16 april 2012

Mera backande

Tänkte visa lite filmklipp på vår shaping av backandet och där vi är just nu...

Först ett filmklipp på Nera när vi shejpar fram fler och fler steg av backandet. Otroligt mycket energi i denna hund och en riktig "shapinghund". Hon har blivit riktigt duktig på detta!



Sen ett filmklipp på Minja där jag shejpar backandet också. Upplevde henne som lite trög i starten här, men sen kommer hon igång bättre iaf och ökar rätt snabbt antalet steg :)



Sen ett filmklipp på Nera när jag börjar träna att hon ska backa över en pinne för att jag ska använda den som "target". Hon ska hela tiden backa över den är det tänkt och sen går jag längre och längre ifrån den och hon får alltså backa en längre bit. Belönar henne från handen igen för att hon ska komma till mig men tanken är att jag ska använda handtarget. Dock har jag inte hunnit lära henne det ännu så det fick bli på det här sättet :) På filmen syns även att "man får det man förstärker". Råkar förstärka att hon går runt vedstubben och snabbt snappar hon upp det och gör det flera gånger :)



Nu ska vi ut och fortsätta med targetpinnen och så ska jag även börja träna backa mot högre kanter/trappsteg. Film på det kommer så snart jag hunnit få till det under veckan :)

2 kommentarer:

Margareta Kauppi sa...

Om din Älghund...är det här för att hon skall backa från älgen när du fällt den? :) :-)

Pia Niva sa...

Hon ska bli en smart älghund ;)