lördag 14 april 2012

Träning av "Backa"

Ett av månadens tricks för april är backa och det är också en del som flera stycken tränar i shapingavsnittet på onlinekursen som jag går hos klickerklok.

Tränar in backa på alla mina tre hundar och har hunnit köra några korta pass med dom och alla tre har kommit upp till ca 6-7 steg att backa. Är jättetaggad att träna mer av detta så ska ta ett pass alldeles strax igen. Ska försöka filma imorgon så ni får se hur långt vi hunnit i träningen :)

Det jag vill använda eller vidareutveckla mitt backa till är:
- att kunna lägga upp baktassarna på något
- att kunna stå på framtassar
- att kunna backa lååångt ifrån mig
- att kunna backa snyggt i fotposition

Bra tips som jag tagit till mig i träningen av backa:
- Slänga godiset mellan frambenen. Mycket bättre än att ge godisen från handen som jag gjort tidigare. Dels backar hunden något steg extra när godiset slängs mellan frambenen och dels så kan hunden fortsätta backa varifrån deln blivit belönad och du får lättare hunden ifrån dig.
- Använd handtarget när du vill ha hunden till dig igen och att hunden ska backa ifrån dig igen.
- Använd något som target som hunden ska backa till för att få ut avståndet på backandet. Kan exempelvis vara en matta, dörrpost, käpp etc. Förläng successivt avståndet, alltså du flyttar dig successivt längre bort. Använda sig av handtarget varje gång för att få hunden tillbaka.

Inga kommentarer: