måndag 23 april 2012

Tricks: Bakbenen på något

Ett av månadens tricks denna månad var att hunden ska lägga upp baktassarna på något.

Jag valde att mina hundar skulle lära sig att kliva upp med bakbenen på soffan. Till en början hade jag en vertygslåda hunden skulle backa upp mot och sedan soffkanten. Kan hunden bara backa innan så går det ganska lätt.

Det jag gjorde tog hjälp av var tillrättaläggande av miljön. För att få hundarna att backa upp mot soffan och inte bara fortsätta backa efter soffkanten la jag stolar på sidorna så att dom inte kunde backa dit utan bara backa upp mot soffan. Direkt hunden klarade detta med stolarna så tog jag bort den hjälpen och då kunde dom ju redan beteendet och backade rakt ut.

Idag ska jag fortsätta träna detta men mot något högre. Tänkte ta armstödet på soffan här hemma. Blir en liten utmaning för då måste dom använda musklerna i kroppen på ett annat sätt. Som det varit nu så har dom kunnat lyfta bakbenet för att komma upp på soffan men nästa steg blir att hoppa upp med bakdelen och använda framkroppen mer för att skjuta ifrån :)

Målet för mina hundar kommer vara att dom ska kunna stå på framtassar med baktassarna mot väg. Har velat lära in detta länge nu men inte tagit tag i det men nu känns det som att jag har en bra början :)

Så här långt har vi kommit just nu:



Har ändrat Mincados sida på facebook från SIDA till GRUPP. Tycker det blir mycket tydligare med grupp-sidan eftersom alla som är med då kan se till vänster när något nytt hänt på sidan och så syns det tydligare när alla medlemmar som deltar i månadens tricks kommit med en ny film :)

Riktigt kul med så många som skickar in filmer. Ger inspiration till mig och många andra!!! BRA JOBBAT! :D

Inga kommentarer: