tisdag 1 maj 2012

Valborgshelgen


 
Valborgshelgen har spenderats uppe i Torneträsk i våran ark. Har varit en riktigt skön helg och hundarna är helt slut efter att ha varit ute på isen hela dagarna :)

En av dagarna for jag och Minja iväg till Abisko där Sussan dragit ihop till gemensam träning och hade fixat ihop ett jättebra upplägg! Tack Sus! :) Riktigt kul att få en liten försmak av träning på barmark. Här i Kiruna är det ju ännu snö överallt men Abisko som ligger längst i norr är ju alltid snöfattigare. Jaktträningssuget ökar verkligen när man får "smaka" lite på det! Blev även sugen på att spåra lite Minja men så fort snön försvinner här ska både viltspår och personspår tränas. Minja har ju sin sista etta kvar att ta på viltspåret så är hon champion och för apellklassen i brukset så ska hon nog också fixa spårandet så där är det bara träna in dom sista lydnadsmomenten och sen anmäla sig till prov.

Till veckan har jag avslutning på valpkursen och jaktlydnadskursen. Trist! Men förhoppningsvis får jag se många av dom framöver. Helt otroligt vilka duktiga valpar det är på den kursen, man bli så otroligt imponerad över deras snabba framsteg och utveckling. Och det är så kul att alla på mina kurser har anammat det positiva träningssättet så bra, det glädjer en att se för jag tycker att det ger så snabb utveckling.

På jaktlydnadskursen har det också varit ett stort härligt gäng! Känner dom flesta därifrån sen innan och det vi fokuserat på denna kurs har bland annat varit; STADGA, inkallningar, avlämningar, skott, apportering av del av vilt mm. Allt med så pass mycket störningar som hundarna klarar av... Så kul att se där också hur snabb utveckling av hundarna det blir och att hundarna egentligen klarar av mer än vi tror ibland. Allt detta beror ju givetvis tycker jag på deras duktiga förare och att dom tränar mellan kurstillfällena.

Nu på torsdag startar jag två grupper tävlingslydnad med både gamla och nya deltagare!!! Vi kommer att arbeta mycket dels på momenten givetvis men även mycket med belöning, attityd osv. Så kul att det finns så stort intresse för detta!! :) Eftersom det blev två grupper har jag fortfarande någon plats kvar, så är någon sugen på att gå denna kurs, hör av er så snart som möjligt!! Du behöver inte ha några förkunskaper sedan innan och hundar i ALLA åldrar kan gå, ung som gammal. Anpassar all träning utifrån individnivå.

Har även dimpt ner en del förfrågningar om jag ska hålla valpkurs och eftersom det verkar finnas intresse för detta så är det fritt fram att anmäla sig så kör jag en till valpkurs så fort kursen är full :) Så fort det blir barkmark så kommer även både jaktkurs och viltspårskurs att hållas! Anmälningar tas emot redan nu!

Ska försöka filma lite träningar av tricks och lydnadsmoment här i dagarna så håll utkik.

Ha det gott allesammans!

Inga kommentarer: