onsdag 16 maj 2012

Långhelg!

Hej!

Jag lever och tränar för fullt trots att det inte syns här i bloggen. Nu är jag ledig fram till söndag och har en massa tid så ska försöka klämma in en massa inlägg om olika träningssaker här :)


En gammal bild på Minja, hennes halvsyrra om min uppfödares border collie när dom var upp till Kiruna och hälsade på sist. Saknar dom! Böst att planera för en resa ner till Halmstads-trakterna nu ;)

Vi har kommit igång en del med tävlingslydnad och Kiruna har ju tävlingar om några veckor så funderar på att starta. Men så har dom ju även tävlingar i brukset så tänkte om jag kanske startar i appellen istället :D Kanske lite kort om tid att få till några av momenten (eller framförgåendet framförallt) men jag tror att jag testar att köra på det! :)


Har kört igång en tävlingslydnadskurs för några veckor sen och har så grymt duktiga deltagare med hög ambition, det gillar jag!! :) Och hundarna gillar verkligen träningen. Tiden går så rasande fort bara :) Och det finns så otroligt mycket detaljer att jobba på hela tiden!!

För två helger sen var jag och Cari och höll Klickerkurs i Gällivare för ett jätteroligt gäng som hade duktiga hundar och som vågade fråga mycket :) Kändes som att det var många som gillade träningssättet! :) Till hösten gör vi comeback där.

Snart startar jag en valpkurs då jag börjar ha fullt deltagarantal, finns eventuellt en plats kvar om någon är intresserad. Bara tider som ska planeras för den och även för en viltspårs och en jaktkurs.

Det tränas fortfarande lika flitigt på företagets gruppsida på Facebook (Mincados). Blir så glad då alla ni presenterar filmer på era duktiga hundar! De är verkligen full aktivitet där!


MÅNADENS TRICKS FÖR MAJ ÄR:
* Frysa nosen mot något
* Sitt fint
* Buga
* Hopp-stå
------------------------------


Frysa nosen mot något är påbörjat med Minja. Tänkte lära henne frysa nos mot post-itlapp bättre (inte bara snabba duttar) och frysa nosen mot vittringspinne. Detta eftersom vi börjar med vittringsapporteringen och vill ha ett bättre frys.

Sitt fint kan Casper men det ska även Minja och Nera lära sig. Sitt fint är en bra färdighet att kunna till när man ska börja jobba med fjärrdirigeringen (uppsittet) så att hunden får bra tryck bakåt.

Buga kan ingen av hundarna och det ska alla lära sig tänkte jag och det känns som att det inte kommer vara svårt att plocka fram.

Hopp-stå har jag och Minja börjat med och där jobbar vi att få stadga när hon landat med framfötterna med hjälp av omvänt lockande. Film kommer att komma på det.


Annat vi börjat träna på är:
    
  • Runda föremål (som är från månadens tricks april)
  • Framförgående
  • 
  • Vittringsapportering (med postit-lappar ännu)
  • Bättre fotgående
Kommer att komma fler blogginlägg angående träningen av dom olika delarna :)


Ha det så gott!

Inga kommentarer: