onsdag 13 juni 2012

Jaktkurs med Anita Norrblom

För ungefär en vecka sedan var jag och Minja på jaktkurs med Anita Norrblom. Vi är ett gäng som tagit upp henne som instruktör nu i flera år (tror detta var fjärde eller femte året jag går kurs med henne). Och ALLTID är jag lika nöjd över att ha kursat för henne. Hon har verkligen mer att ge hela tiden och går in och petar i detaljer som för mig och min hund framåt i träningen. Längtar redan till nästa års kurs då vi tänkt fokusera litegrann på vattenträning mest troligt.
För våran del ville vi mest fokusera på viltavlämningar eftersom det är vår stora akilleshäl, ibland hamnar viltet i hand och ibland inte och det känns inte säkert alls. Anita hjälpte mig med detta och fick jättebra tips som verkligen fungerat. Efter kursen när vi kom till byn för fem dagars ledighet hade jag med mig ett gäng med vilt som jag tränat med varje dag och av alla pass alla dagar så har hon totalt droppat EN fågel (som hon släppte precis innan jag sagt tack, och inte alls som på backen som tidigare). Så framsteg ser jag absolut vilket känns riktigt roligt.
 Ibland behöver någon kunnig som man tittar på se med andra ögon på hur och vad man gör så det blir fel :) Under träningspassen i byn har jag dessutom försökt utmana det lite genom att lägga sök i tung terräng lite vattenavlämningar (vatten till magen) och allt har gått klockrent. Så nu ska vi fortsätta träna på detta sätt stenhårt. Känns sååå surt att man tappat 1:a pris i öppenklass pga av detta och annars varit i elitklass nu MEN nu ska vi få till det här och känner mig riktigt motiverad :) Så är det någon som är sugen på att hänga med att träna lite vilt och jakt någon dag - hojta till jag hänger gärna med! :)






En annan sak som vi också ville fokusera på är att Minja i dirigeringar gärna vill bestämma själv åt vilket håll hon ska! Inte så att hon drar iväg och är olydig men när jag stoppat henne så kan hon vara väldigt beslutsam och titta åt olika håll och själv fundera åt vilket håll hon ska och först när hon är "med" kan jag skicka henne och det här har jag fått jobba med så hon ser mig direkt som en högre resurs som visar henne vägen direkt och att hon ska lita på mig. Också riktigt roligt att så snabbt se skillnad på resultat!! :D
Ibland har jag nästan funderat på om hon ens kan tecken, men det handlar mest om att damen är envis och har en jäkla egen vilja och när vi jobbat med detta så ser jag att hon faktiskt är rätt duktiga på tecknena!
En sak som jag under kursens gång märkte var att hon fått sämre stopp på signal, hon stannar alltid men inte blixtsnabbt och tar kontakt med mig som jag vill så det ska vi också få till igen.


En annan sak vi också jobbade mer var att hon inte får "ge upp" och komma in till mig om hon inte förstår var jag ska dirigera henne utan hon ska vara kvar där ute och lyssna. Hon ska alltså inte själv välja att komma in. Detta såg jag också snabbt resultat på.
Finns helt säkert en hel massa av mina funderingar om kursen att skriva om men nu har jag fått ner en del. Desstuom antecknade jag en massa under kurserns gång, dels för att komma ihåg alla bra tips, idéer och funderingar och alla bra övningar.


Nu är jag otroligt peppad att köra hårt med jaktträningen!! Tänkte försöka dra ihop lite jaktträningsintresserade här i stan och få ihop lite gemensamma träningar, Alla som är intresserade får givetvis vara med.













TUSEN TACK Anita för en otroligt BRA kurs igen och tack alla härliga deltagare, man har alltid lika roligt med er :)

1 kommentar:

Jag sa...

Vad roligt att läsa! Nu längtar vi också efter att gå kurs! Har du bestämt vad det blir för kurs i anslutning till valpkursen i höst? Just nu blev vi onekligen sugna på jakt eller jaktlydnad ;D