måndag 9 juli 2012

Björnmagnet

Har funderat en hel de senaste veckorna om jag kommer att få se en björn någonsin live igen i skogen och har haft en känsla áv att jag kommer att göra det - och det fick jag idag! :)

Jag var och jakttränade i Kalixfors med Carina Kreku och hennes ursöta jaktlabbevalp (jaaa jag blir alldeles valp-tokig av att se en så fin och härlig valp). Tränade med Minja och sedan kom Ronnie också och tittade på.

Vi for därifrån och Ronnie som kör före mig, stannar bilen och pekar mot myren, hoppar ut ur bilen och får se en björn stå på bakbenen och titta mot oss. På ca 100meters avstånd. Det är en sån häftig upplevelse att se björn! Vackra djur! Den var inte alls rädd av att se oss för vi stod ju där och fotade och tittade och pratade och den stod länge på bakbenen och tittade på oss. Sen lunkade den iväg en bit för att sedan ställa sig på bakbenen och titta på oss igen, helt lungt. Sen lunkade den in bakom några träd och gömde sig förmodligen där innanför. Kanske hade den ungar där inne, kanske inte?

Ja det var iaf en riktigt härlig annorlunda kvällsupplevelse. Naturens djur är så vackra och fascinerande :) Dock känns det som att man ska vara liite försiktig när man är ute och tränar själv i Kalixfors. Jag åker ju ofta dit själv och tränar eftersom vi inte är så många som tränar jakt kontinuerligt i Kiruna och jag vet inte om jag har sån lust att stöta på en björn själv i skogen igen och dessutom utan bössa. Känner mig inte speciellt rädd efter att ha stött öga mot öga (15meters avstånd) med en björn förra året men definitivt mer vaksam över att det faktiskt FINNS björnar i skogen.

Förutom björnmötet gick jaktträningen jättebra. La ut två vattendirigeringar och ett sök åt Minja. Jag stod som på kortsidan av en sjö och hon fick först se en markering slängas på högra sidan av sjön i vattnet (på land där hade jag också lagt ut en dirigeringsdummy). När hon sett den skickade jag henne först på en vattendirigering till den vänstra sidan av sjön och sedan fick hon ta markeringen. Efter det så fick hon hämta in söket (7 dummies i både närhet, bredd och djup och med olika terrängskiften). När hon plockat in söket skickade jag henne på en vattendirigering på den högra sidan av sjön och nu var ju den gamla vattendirigeringen som störning (dragning åt ett lite annat håll). Gick hur bra som helst med träningen och hon kändes både styrbar på dirigeringarna och självständig på söket. Mycket nöjd! :)

Och före detta hade jag avslutning på valpkursen. Ett riktigt glatt, härligt och ambitiöst gäng och alla anammade det positiva tänket så himla bra och man ser verkligen att det ger resultat. Hoppas jag får se många av dom på fortsatta kurser och aktiviteter för dom var så härliga! Ta väl hand om era juveler :)

Kanske jag måste skaffa en egen kategori här på bloggen där jag skriver om mina björnmöten? ;)


2 kommentarer:

Margareta Kauppi sa...

Vilket möte! Jag är ju också ofta där och tränar, eftersom det är så fina marker. Senast igårkväll var vi där...

Pia Niva sa...

Ja det finns ju en hel del av dom där fast man inte ser. Det var ett häftigt möte! :) du brukar ju också se en hel del djur på dina skogsturer. Naturen är fascinerande :)