tisdag 10 juli 2012

Jaktträning är så otroligt roligt!


Idag bestämde oss jag och Sussan för att träffas och träna jakt med Minja och Axel. Eftersom vi bor ca 10 mil ifrån varandra bestämde vi oss för att mötas halvvägs.

På dagens träningsschema stod i huvudsak viltträning (avlämning) för min del.

I det stora hela har avlämningarna gått väldigt bra, hon har en helt annan attityd till att hålla fast ända tills jag tar fågeln/kaninen. Men hon hade någon dropp och det som är så tydligt är när det är jag som tappat fokus och inte är "med" henne hela vägen då hon kommer in. Behöver inte säga något överhuvudtaget utan måste titta och ha fokus på henne.  Är iaf väldigt nöjd och det känns som att vi gjort stora framsteg i detta, nu gäller det bara att träna detta mycket, ofta och i olika miljöer.

Vi la upp två sök. Ett sök i början där de fick söka varannan och ett sök där de fick plocka in ca 7 vilt var. Ville ha ett helt eget tungt sök eftersom ja vill jobba mkt med att avlämningarna även då ska vara säkra.

Sen så tränade vi även dubbel och trippelmarkeringar på land och i vatten samt ett motiverat linjetag och ett omotiverat långt linjetag.


Känns som Minja vuxit dirigeringsmässigt väldigt mycket senaste åren, tar tecknena riktigt bra.

Jaktträningen är iaf otroligt roligt både för ägare och hund! Så roligt att jobba med något hunden är avlad till att göra. Det var allt för mig idag.

Imorgon kväll blir det jaktträning ute i Kalixfors med några stycken. Finns det fler som är intresserade är det givetvis bara att haka på.

Inga kommentarer: