onsdag 11 juli 2012

Kursstart för egen del

Hundträningen är på topp för mig just nu vilket verkligen känns jätteroligt. Jag har hög motivationa att träna och jag vet vad jag behöver träna på och tränar just detta också :) Känns som att jag har en massa energi också trots att jag längtar efter en välbehövlig semester.

Just nu är det "sommarlov" från att hålla kursen i ca en månad. Känns förstås både tråkigt eftersom jag tycker det är roligt och inspirerande att hålla kurs men även behövligt för att ladda batterier och planera och finslipa kursupplägg inför kommande kurser..

Måste säga att jag verkligen blir glad över dom fina ord mina kursdeltagare ger om mig som instruktör. Det får en verkligen att bara vilja göra och ge mer. Dom som jag tycker är så viktigt när man håller kurs är att se alla hundar och individer och oavsett var man befinner sig i träning så ska man bli sedd och hjälpt lika mycket och på ett positivt sätt. Extra roligt är det ju när detta märks och lyfts fram av deltagare.

För egen del så har jag precis börjat Tävlingslydnad Online hos mina favoriter Klickerklok. Vi är 10 deltagare med hund som går denna kurs och ett gäng med observatörer som kan ställa frågor. Kursen är baserad på elitklassmomenten i tävlingslydnaden men det spelar ingen roll om du är nybörjare eller har hållt på mycket med lydnad. Klickerklok presenterar textmaterial, filmer på de teman vi ska jobba med och ger oss läxor. Som deltagare med hund så skickar du in filmer på läxorna du fått och får kommentarer om hur du kan jobba vidare av Fanny Gott och Thomas Stokke. Även observatörer kan ställa frågor om filmerna och annat och alla kan se dina filmer och du kan se allas filmer vilket också är väldigt nyttigt och lärorikt. Varannan vecka presenteras alltså ett nytt tema.

Dessa teman ingår: (Kopierat från http://www.klickerklok.se/)

■Fotgående. Hur du får fotgående med fokus, precision, attityd och uthållighet. Vi går igenom alla delar av fotgåendet från klass 1 till elit. Vi går också igenom hur man kan träna fokuserade och säkra inmarscher på tävlingsplan.


■Stå, sitt och ligg. Ställande, sättande och läggande under gång samt platsliggning och sitt i grupp.

■Inkallning med ställande och läggande.

■Rutan. Vi går igenom inlärning av sändande till ruta.

■Apportering. Här går vi vidare från grundövningarna mot färdigt moment. Vårt sätt att träna apportering är väldigt fartfyllt, roligt och effektivt.

■Vittringsapportering. Vi delar upp momentet och jobbar på luktdiskriminering separat, för att få en hund som är säker på uppgiften.

■Fjärrdirigering. Här använder vi shaping och trick-träning för att få snygga rörelser med stor precision.

■Tävlingsträning. Sista lektionen handlar om tävlingsträning. Här går vi igenom hur du kan få hunden att prestera så bra som möjligt på tävling.

Känns otroligt roligt att gå denna kurs! Så sommarens mål med mina hundträning är alltså fokuserat på jaktträning och lydnadsträning :)

Flaggar återigen för att vi är några stycken som ska träna jakt ute i Kalixfors ikväll kl 18:30. Ju fler vi blir desto roligare :)

Inga kommentarer: