fredag 10 augusti 2012

The "don't roll over game"

Här tränar jag på att Minja inte ska rulla över på ena skinkan och istället ha ett stabilt upprätt ligg. För att öka hennes förståelse för detta kan man träna det genom att tillföra tryck på rumpan för att få henne att hålla emot och inte falla över på skinkan. Här är vi också bland de första träningspassen för detta. Det jag direkt reagerade över när jag såg filmen (det är verkligen bra att filma och utvärdera sin egen träning på detta sätt) var att när vi börjar om efter hon vickat på rumpan så belönar jag henne för att bara lägga sig ned direkt igen. Där är det bättre att hon får lägga sig (och jag belöna inte för bara det) och får ett tryck på skinkan och SEN får sin belöning. Kommentarar från klickerklok var att det var bra tänk av mig och att det är en bra regel att hunden ska klara av samma utmaning igen innan belöning. Sedan kan jag även här använda ett ord för när hon vickar över på skinkan (som en felsignal på ett skojigt sätt) så att jag kan använda det under platsliggnings-träning också.

2 kommentarer:

Emma sa...

Så otroligt kul att läsa din blogg och kolla på dina filmer, man får som tillbaka träningsuget och såklart så blir man inspirerad.
Har även börjat att fundera på kurs med Shiila beroende på hur lång behandlingen blir på henne och hur hon är efteråt.. Små steg i taget så att säga, i hennes takt :)

Tack för en bra och inspirerande blogg Pia!

Pia Niva sa...

Tack så mycket Emma, dina ord värmer verkligen och så kul att dela med sig av det man lärt sig och kan! =)Riktigt roligt att du börjat kursen hos mig. Shiila är verkligen en härlig hund!! =)