tisdag 21 augusti 2012

1:a pris i öppenklass på Jaktprov i Norge

Är SÅÅÅÅÅÅÅÅ himla GLAD!! Ihelg knep vi vårt andra 1:a pris på jaktprov i Öppenklass och har därmed kvalificerat oss till ELITKLASS på jaktprov!! Och vilket prov min fröken dessutom gjorde, hon var taggad till tusen men ändå kontrollerad. Provet började med att Minja skulle dirigeras på en vattendirigering rakt över en sjö till en punkt (hundarna hade varsina punkter de skulle dirigeras till). Hon löste den uppgiften bra och hämtade viltet på andra sidan. När hon var på väg in med viltet gick en dubbelmarkering åt den andra hunden och Minja markerade skotten men kom fint in till mig med viltet och lämnade det I HAND :) Därefter bytte vi plats och det var Minjas tur att ta dubbelmarkeringen och här kändes hon så taggad och min puls gick nog i 290 ;) Hon markerade första men var inte riktigt beredd på att det skulle vara en dubbel för att hon var lite väl het så minnesbilden av den var lite diffus och hon var en millimeter från att knalla (och hon brukar ALDRIG ha tendens till det), men självklart lyssnar hon på sin matte och satt snällt på rumpan tills hon fick kommando :) Första spikade hon men andra gick hon en bit förbi så kallade in henne en bit och då fann hon den.

Sedan var det dags för söket och det sa bara tjoff tjoff så var det klart! :) Både Minja och parkamraten (Evy med sin otroligt duktiga Runner) hade turbon på så dom sprang bara ut, näsorna på och fann vilt direkt. Otroligt nöjd över Minjas jobb här. Näsan var på hela tiden och hon sökte i alla områden. Effektivt som det ska vara :)

Sedan var det dags för parkamraten att skicka sin hund på en rätt lång dirigering och Minja fick vänta. Efter det fick Minja en dubbelmarkering på vatten som hon spikade. Sedan var det dags för Minja att se på när parkamraten fick sin dubbelmarkering och hon satt lungt och fint vid sidan och tittade på. Och sedan fick Minja avsluta med sin landdirigering som också gick plättlätt!!!! Och det allra allra BÄSTA av allt var att allt vilt (förutom ena från vatten som hon släppte precis innan jag greppade) var i hand och inte en tvekan om att droppa!)

Så otroligt nöjd över vår presetation.

Så här löd kritiken:

Sök: Arbeider systematisk och målbestämt
Fart och utholdenhet: Passelig fart, holder bra
Nese: Brukes aktivt
Dirigerbarhet: Löser oppgavene fint
Markeringsförmåga: Må ha litt förerhjelp på land, utmerket på vann
Skottreaktion: Ok
Allmän uppförsel: En solid apportör
Apporteringslust: Tillstrekkelig
Apportgrepp: Gode grep og avlevereringer
Simsött och arbetsvilja i vatten: Går villig i vann
Samarbetsvilja: God
Hundtolerans: Ok
SAMMANFATTANDE KRITIK: En effektiv apportör med gode egenskaper. Har sin styrke idag i söksarbeidet. God sammarbetsvilje.

Som muntlig kritik sa domaren bland annat att hundar med så mkt självständigthet på söket ofta brister i dirigerbarheten men att Minja idag uppvisade bra på båda delarna och så sa han att det här är en hund jag även kommer ha mycket glädje av i framtiden.
Minja blev även dagens 2:a bästa hund i klassen (6 startande och 3 med 1:pris). Klassen vanns av min duktiga par och träningskompis! :)
Hon är verkligen en underbar arbetshund och otroligt rolig hund att träna och äga och starta på prov i - i flera olika grenar dessutom!
Provade på elitklassen i Norge dag 2 men Minja var för trött mentalt, missade dubbelmarkeringen och jag fick gå in och styra, landdirigeringen blev för svår och fick henne inte ända ut, gjorde ett okej sök. Men vi laddar om för nytt elitprov i Sverige :)

Är så nöjd över att ha nått mitt viktigaste träningsmål för detta år (att komma till elitklass)! Och ett stort TACK vill jag rikta till en underbar instruktör (och domare) - Anita Norrblom, för att hon hjälpte mig med hur jag skulle få bukt med att avlämningarna skulle börja funka i alla situationer. Med en liten ändring av hur jag själv är då jag tar emot henne så är det helt annat och äntligen funkar det! :D Jag var nästan på väg att ge upp men nu siktar vi mot nya mål - pris i elitklass! :)

Mattes hjärta!!!!

2 kommentarer:

Margareta Kauppi sa...

Så roligt att läsa er utvärdering av MÅLUPPFYLLELSEN:-

Lycka till i fortsättningen!

Pia Niva sa...

Tack Margareta!! =) Det var en såå härligt känsla =)