måndag 6 augusti 2012

Vänsterpiruetter

Har nästan hunnit glömma bort vad jag lovade att blogga om och vad jag skulle skriva om det ;)

Men nu kommer det komma ett gäng blogginlägg i dagarna! Först vänsterpiruetter alltså, en del av fotgåendeträningen från Klickerkloks kurs.

På filmen tränar jag alltså vänsterpiruetter för att hon ska få en ännu bättre bakdelskontroll och jobba med rumpan inåt hela tiden och i en bra position där hon inte ska vara för långt fram. Jag försöker belöna när mitt ben hela tiden så hon är i rätt position och så varvar jag mellan att ibland ta godis bakifrån från höger till vänster hand och ibland framifrån.

Det som jag här framförallt fick tips från kursen var att jag ska försöka slappna av mer i armarna eftersom jag drar dom lite bakåt. Och sen att Minja tänker lite mycket på sitt, speciellt i början av passet och det är bra att ha hunden ståendes i början när man tränar detta. När hon blir duktig på detta är det dags att hon ska stanna i helt perfekt position när jag gör halt i piruetten.

När hunden alltså blivit duktig på att stå parallellt med sin kropp som du står med din kropp så övertränas positionen med vänstersvängar och efter ett tag kan hunden bli duktig på svänga in för mycket och överarbeta med bakdelen och då är det viktigt att tänka på att belöna när hunden bara är parallellt med dig.

Klicka längst ner i högra hörnet på filmbilden om du vill kolla på filmklippet större.

Inga kommentarer: