onsdag 18 juli 2012

Djupare ingångar

Lägger med en film i inlägget där vi precis börjat arbeta med djupare ingångar. Det här var när jag tyckte Minja fortfarande kändes vääldigt seg. Men nu har hon piggnat på sig igen :) Sen kan jag tycka att hon ofta i inlärning är väldigt eftertänksam och sänker farten (till skillnad från Casper där det är full rulle hela tiden men han har även svårt att komma ihåg vad han fick klicket för). När hon sedan vet vad hon ska göra så kommer farten på Minja.

Det hon alltså ska göra för att vi ska jobba för en djupare ingång och inte backa in i utgångsställning som hon ibland gör (det kan ni se på filmen i inlägget om fotgående) är att hon först ska ta en godis bakom min rygg som jag ger med min högra hand och sedan sätta sig i utgångsställning och få belöning där.

Här är filmen:

Det jag själv direkt såg är att jag även sätter vänsterhanden bakom ryggen vilket jag inte ska göra så det ska jag försöka tänka på. Tyckte även att hon flyter ut lite med överkroppen. Som tips från Fanny på Klickerklok fick jag bland annat att det är en bra början.Varför hon sitter snett är förmodligen för att hon hamnar med rumpan bakom mig. Gör hon det ska jag låta henne göra om. Efterhand ska jag öka aktivitetsnivån genom att lägga in mer lekpauser och lekbelöningar så att hon även kan hitta rätt position i hög fart och hög arousal :) Ska försöka jobba vidare med detta. Är verkligen kul att se så snabba resultat! :) Nästa blogginlägg om kursen kommer att handla om vänsterpiruetter och stegförflyttningar höger.

Inga kommentarer: