tisdag 4 september 2012

2:a pris i Elitklass på jaktprov

Tränar en hel massa för tillfället så hinner inte ens med att blogga :)

Förrförra helgen startade jag och Minja i elitklass på jaktprov ordnat av SSRK Kiruna. På lördag var jag funktionär hela dagen och på söndag gick jag prov själv.

Är otroligt nöjd över min flatt-tjej!!! Provet gick hur bra som helst och jag kände mig jättjättenöjd!!!! Och det bästa av allt. Nu satt ALLT vilt i hand, känns så härligt att ha kommit över denna tröskel.

Den sammanfattande kritiken löd:
En tik med många goda retrieveregenskaper. Är spontan med korrekt mjukt grepp, gör ett bra markeringsarbete på vatten samt startar sökarbetet effektivt. Får diffusa minnesbilder på landmarkeringen, är ej helt distinkt i dirigeringsarbetet samt blir efterhand ineffektiv i söket.

Är nöjd att hon klarade dirigeringarna, men det är något vi kommer att jobba mycket med framöver för att få ännu distinktare uppföljningar av mina signaler. Minja är en superduktig markör och dubbelmarkeringen på vatten gick superbra. På land rörde det till sig något då hunden fick se en dubbelmarkering falla som hunden inte fick ta utan hunden skulle först dirigeras på ett linjetag mitt emellan markeringarna. Något vi inte tränat på, på just det sättet. Söket staratade hon jättebra och får med sig både närområde, bredd och djup men får en liten koncentrationsdipp och man märker att hon är trött i huvudet trots att hon söker på så det blir inte lika effektivt i slutet. Hon är lugn och fin vid sidan under provet och plockar upp allt vilt direkt och rusar in till mig. Hon älskar att arbeta i vatten vilket bland annat märks under söket där hon gärna tar för sig och även söker i dom vattniga blöta tunga delarna :)

Är som sagt otroligt nöjd med hennes prestation i elitklassen och det känns så kul att vi är där vi hör hemma :) Dagen slutade med ett 2:a pris och man inser att bedömningen i elitklass är rätt hård vilket är bra tycker jag! Nästa år ska vi minsann knipa ett första pris och i år fortsätter vi finslipa på träningen :)
 

Inga kommentarer: