onsdag 26 september 2012

Nosfrys och kursverksamhet

Är glest mellan uppdateringarna, vill verkligen skärpa mig med det för jag har massvis att dela med mig av och skriva. Denna vecka har varit fullspäckad av kurser, både valpkurser och tävlingslydnadskurser. Det är så roligt att det är så högt tryck på kurser och att hundägare vill gå kurs.

Sen är det extra roligt att få så engagerade deltagare som verkligen tränar mellan gångerna och vill mycket, sånt gillar jag! :) Tycker det är så härligt att se utvecklingen från gång till gång hos varje ekipage.

Har ju startat en tävlingslydnadskurs med både träffar och internethandledning och det är en toppenkurs enligt mig själv! Och varför tycker jag det då förutom att jag har underbara deltagare?! :) Jo kursdeltagarna får övningar de ska träna på och de har inte endast ett kurstillfälle att träna på och först nästa gång visa upp det, utan nu får de skicka in hur mkt filmer de vill i våran grupp vi har på internet för att få vidare hjälp i träningen. Det är dels nyttigt för deltagaren själv eftersom de hela tiden får hjälp på vägen och inte behöver fastna samt de är nyttigt för dom att se sig själv på film. Sen är det även så himla bra att alla på detta sätt även får se kursdeltagarnas filmer och tips och råd kring detta vilket också är lärorikt och skulle man bara vara på en kursträff så är man så uppslukad i sin egen hund.

Så dessa typer av kurser kommer jag absolut att fortsätta med framöver! :)

Nya kurser som jag redan nu har planerade som ska starta i oktober/november är

* Klickerkurs, 6 träffar
* Shapingkurs, 6 träffar + internethandledning

Tar emot anmälan redan nu för de som är intresserade, men mer information kommer på hemsidan inom kort.

Själv håller vi dels på att träna till internetkursen vi går just nu hos Klickerklok (tävlingslydnad online) samt så tränar vi inför helgens start i appellklass spår och lydnadsklass 2. Varit på Bruksis träningstävling idag och i det stora hela är jag riktigt nöjd med Minja. Vi har inte alla moment till 100% men hon är såååå taggad och tycker det är så himla kul på lydnadsplan.

På internetkursen tränar jag just nu Nosfrys, som jag i ett senare skede ska använda till vittringsapporteringen. Kommer skriva mer om det i ett inlägg senare. Här är iaf en film där vi håller på att träna att frysa nosen mot post-it lapp som är både på handflatan och på väggen. I början har jag haft svårt att få till frysandet eftersom jag tränat mycket nosduttar med Minja men här börjar vi få till frysandet! =D


 

Inga kommentarer: