lördag 29 september 2012

DUBBELVINST!! Lydnad och Bruks

Vilken dubbelvinst det blev idag!

Premiärstartat Minja i Lydnadsklass 2 idag och i Brukset i appellklassen (spår). Brukset har vi aldrig någonsin överhuvudtaget startat i och inte heller varit på någon brukstävling så det i sig var helt nytt för mig.

Resultatet idag blev alltså både ett 1:a pris i Lydnadsklass 2 och Uppflyttad från Appellklass Spår till Lägre Spår.

Brukset:
Vi började med att spåra ett 300 meter långt spår med två vinklar. Minja går ut väääääääldigt försiktigt och jag är osäker på om hon ens kommer spåra. Har aldrig någonsin (ooops kanske inte så bra) låtit henne gå ett spår som någon annan spårat. Hon undersöker verkligen varje fotsteg och liten buske som spårutläggaren rört vid. Hon startar alltså spåret väldigt tveksamt men går på (i sakta fart). När hon hittat första spårpinnen efter ca 50 meter då ser man att polletten trillar ner för henne "ahaaa det är personspår vi ska göra och leta dessa pinnar men inte med mattes doft" ;) Så då ökas takten och målmedvetenheten (även om det var långt ifrån hennes spår när hon spårat de spår jag lagt ut). Men hon är spårsäker och med träning på detta kommer det bli hur bra som helst! :) På spåret fick hon 8+8,5 i betyg (av 10).

Sen är det dags för budföringen och där är hon inte alls med. Vi är på ett ställe där vi tränat jaktträning flera gånger tidigare och vi har alltid tränat budföring på lydnadsplan. Så hon förstår helt enkelt inte riktigt vad jag menar med "marsch" när hon ska iväg, så hon springer några meter, kommer till mig igen och sen får jag ut henne och då springer hon på i bra fart, men tjuvstartar från den andra personen och springer i 190knyck till mig som att hon då hajjade vad vi skulle göra. Nå nå en 0:a på det momentet.

I lydnadsdelarna så valde jag att hoppa över framförgåendet eftersom vi helt enkelt inte haft tid att träna det eftersom vi skulle starta i både brukset och lydnaden. Men trots detta så klarade vi oss med poängen och blev idag GODKÄNDA OCH UPPFLYTTADE till nästa klass som är Lägre Klass Spår. Spännande att kika vidare på vilka moment som ingår i det :D Råkade trampa Minja på båda(!) tassarna i linförigheten för att hon fick nos på något i en vänstersväng och det påverkade henne en hel del men framför allt först när jag startade henne i lydnadstvåan.

Lydnadsklass 2
Premiärstart alltså i Lydnadsklass 2. För hela 3 år sedan startade jag Minja senast i lydnad och då i Lydnadsklass 1 på en och samma helg där hon gjorde en kanonhelg och fick 194, 169 och 185,5 poäng av 200 på de olika provet. Nu först har jag tagit mig i kragen och tagit mig till en lydnadsprov med henne och nu ska det inte dröja lika längre till nästa gång. Minja känns rätt säker i momenten även om det ändå såklart finns massor att tränas på och förbättras. Som jag skrev tidigare så trampade jag henne på tassarna i brukslydnaden och det fick jag lida för i lydnaden, hon svävade ut från mig mer i fria följer, på fjärren när ja kom tillbaka bredvid henne hoppade hon ifrån mig för att hon var rädd att bli trampad på igen. Så det får vi jobba lite med :) Sedan kan jag tycka att hon var trött i huvvet av att köra både bruks och lydnad samma dag vilken gjorde henne lite ofokuserad på mig och inte lika taggad som hon vanligtvis är. Och att jag även toktränat en massa den här veckan såklart :)
Men jag är supernöjd med hennes framförande och vi lyckats få ihop till ett härligt 1:a pris! :D

Nu kommer vi ägna vintern åt att träna en MASSA finlir som vi inte hunnit med och alla de nya momenten både för lydnadstrean och för lägreklass spår. :)

Och måste bara säga; vilket år vi hittills haft i resultatväg!!!!!
- 1 HP viltspår + viltspårchampionat
- Exxellent utställning (här hade jag önskat mer såklart men vi har bara hunnit vara på en utställning i år och mer blir det inte heller)
- 1:a pris Öppenklass Jaktprov
- 2:a pris Elitklass Jaktprov(som jag är så sjukt nöjd med!!!)
- 1:a pris Lydnadsklass 2
- Uppflyttad lägre spår

Och det allra bästa: Hon är VÄRLDENS UNDERBARASTE HUND!
Och så otroligt all-round! Min stjärna <3 p="p">

 

2 kommentarer:

Jenny sa...

Grattis! Bra jobbat, var kul att se er!

Pia Niva sa...

Tack Jenny! Ja det var så skönt att fixa både brukset och lydnaden på samma dag :) Så roligt att se er också, nu måste vi planera lite träningsdagar ihop tycker jag =)