torsdag 19 september 2013

Avlämningar med retrievervalp

Med mina två andra retrievrar så har jag haft lite problem med avlämningarna från början och det tänker jag INTE ha med min tredje retriever. Har lärt mig genom åren och det har varit "ett dyrt pris" jag fått betala eftersom de dragit ner Minjas biljett till elitklassen på jaktprov flera gånger eftersom det varit "nån droppning för mycket". Till slut fick jag hjälp med detta och problemen löstes snabbt och Minja har nu en 2:a i eliten men jag är överygad om att det bromsat vår träning mycket.

Denna gång tänker jag göra rätt från början och all jaktträning i början med min valp kommer handla om avlämningar. Det är sista ledet i kedjan på apporteringsträning och det är där man måste börja. Fungerar inte sista länken så måste du göra något åt det för annars förstärker du fel beteende hela tiden!

Först och främst det jag börjat med är att min valp ska tycka det är sååå mysigt att komma till min famn speciellt när jag sätter mig ned på huk. Då blir det mycket kel, mys och beröm. I början utan föremål. Sedan har jag tränat kontakt och följsamhet så att hunden ser att det lönar sig att följa mig.

Nu är jag helt i början av denna träning med valpen och det LÄR komma fler inlägg i denna kategori, säkert även med nya tankar och idéer ;)

Igår testade  vi med dummie och det blev en hel del bus och lek med dummien för Extras del. Idag testade vi på nytt och det gick superfint. Det jag då alltså gjorde var att jag bara la ner dummien så Extra såg och så gick jag iväg. Extra har ett stort föremålsintresse (vilket de flesta retrievers har) så hon plockar upp det och följer efter mig. När jag gått några steg så sätter jag mig på huk, första gångerna vänd bort från henne och då kommer hon nyfiket till mig med sin skatt i munnen. Där berömmer jag henne supermycket för att komma till mig och vara nära mig med dummien.
Sedan reser jag mig upp igen och bara går vidare (hon har fortfarande dummien i munnen) och sätter mig ned på huk igen. Och supermycket beröm när hon väl är framme hos mig. Efter några gånger så sätter jag mig vänd mot henne istället. Jag vill gärna att hon ska söka sig upp med dummien mot mig.

Det viktiga med detta är att inte köra för långa pass utan någon få repetition i början räcker. Tänk på att sluta när ni är på topp. Jag vill lära min valp att det är riktigt positivt att komma med dummies (eller annat) till sin matte och att man där får uppskattning av det. I början kommer jag inte fokusera överhuvudtaget på att ta den från munnen från henne och när jag gör det så ska det inte vara någon stor affär, alternativt så avslutar jag med att hon får en godbit för att jag tar den.

Detta kommer jag senare kombinera med att jag lär in handtarget till hunden så hon vet var hon ska lägga föremålet när jag vill ha det. Alltså jag lär hunden trycka sin nos i min handflata och senare dummien i min handflata och släppa när jag säger tack/loss. Kommer varva mycket mellan dessa två olika sätt för jag tror det ena ger det andra.

.....fortsättning följer som sagt ;)



Här är en liten filmsnutt på Extras andra träningspass i livet av detta :)
Här har vi kört nån vända innan jag filmade så hon började bli lite trött (precis som jag skrev så ska man sluta i tid) därav hon lägger sig ned.

1 kommentar:

Anna sa...

Men... belöningsplacering. Varför lockar du hunden UR position? Det är väl bättre att belöna I position när hon gör det du vill, dvs sitter? Vill du få henne i rörelse igen så kasta ut godis eller vänta tills hon rör sig eller locka henne SEN. Tänker jag feL?