torsdag 19 september 2013

Träna din valp att vara lugn när du tränar dina andra hundar

När man har en valp och börjar träna så är det ju naturligt att valpen även behöver tränas i att de andra hundarna tränas. Jag hör väldigt ofta på mina kurser hur någon ska kunna träna sin hund hemma eftersom de har flera hundar.

Därför tänkte jag skriva lite om hur jag börjar träna för att de andra hundarna ska vara lugna och vänta på sin tur. Jag börjar använda mig av kompostgaller så den hunden som tränar är i ett rum och den hunden som inte tränar är i ett annat rum och ett kompostgaller skiljer rummen åt. Du kan lika gärna använda en bur och köra burlekar och få ett högt värde för hunden att ligga och vänta på sin tur i buren. Kommer skriva om träning av hunden bakom kompostgallret men principen i bur är precis samma sak :)

Så då börjar jag alltså med att sätta hunden bakom kompostgallret efter att ha tränat en stund med den hunden. Sen tar jag andra hunden och kör något enkelt med den som den hunden redan kan. Belönar den kort (tex med ett klick+godis) och så går jag och belönar valpen för att valpen är lugn på andra sidan kompostgallret. Om valpen inte skulle vara lugn och står och hoppar mot kompostgallret så tar jag bara ner framtassarna så hon är på golvet igen och belönar när hon är lugn. Det är viktigt tycker jag att jobba nära i början och att absolut inte gå för fort fram med att den ska vänta, då bygger man bara frustration. Så det blir i början alltså mkt 1 klick+godis till vuxna, gå och ge en godis till valpen. Lägger sig valpen när är den superduktig och detta är viktigt att belönas, jag vill gärna att min hund bakom kompostgallret ligger lugnt och avslappnat och väntar på sin tur så den inte ligger där och stressar bort en massa energi och bygger stress.

Successivt sen går jag vidare och tränar längre och längre tid som valpen ska klara av att vänta medan jag tränar den andra hunden. Först efter ett tag kommer du alltså kunna träna den andra hunden (i dessa situationer) på något vettigt ;) Vill du träna den vuxna hunden innan så är det bättre att gå ut så valpen inte hör klick och belöning.

För mig är det alltså viktigt att direkt från start lära valpen att vara LUGN när en annan hund tränas. Och det brukar vara en utmaning för en valp i början, särskilt en med mkt energi. Men börjar man träningen bra så är det inga problem och det här går lika bra att börja träna på en vuxen hund! :)

Det här applicerar jag senare när valpen blir äldre (ej för tidigt) in i jaktträningen. Den unga hunden får vara med mig när jag tränar något enkelt med den vuxna hunden och jag sätter, lägger den unga hunden nära mig och fokus ligger alltså här på att belöna den unga hunden att vara lugn bredvid mig. Successivt så ökar jag avståndet från den unga hunden och sen även tiden den ska ligga och svårigheterna den unga hunden ska klara av. Så småningom kan jag börja varva dom två hundarna i träningen och det blir utmärkt passivitets-träning för den andra.

Men VIKTIGT att komma ihåg är att alla hundar är olika och mogna olika tid för detta och att man ska skynda långsamt. Med en retriever är stress och frustration det sista du vill ha det för bygger okoncentration och pip. Därför är det viktigt att träna detta på rätt sätt och inte heller bara välja bort det i sin träning, men i lagom takt.

 

Inga kommentarer: