lördag 5 oktober 2013

Bruten tåled

Senaste månader har det verkligen varit elände efter elände. Först att Casper gick bort. Sen med Minjas dräktighet, infektion av parningen och att hon förlorade den valp hon hade i magen sista dygnen innan den skulle födas. (inte hunnit blogga om det än heller).


Sen hände det som inte får hända - min lilla underbara valp skadar sig. Snabbt var olyckan framme. Extra bröt sin ena klo och därmed även den yttersta tåleden. Var nära henne hela tiden och hon gnydde eller visade ingen reaktion men tror det hände när hon kikade in en annans hunds hundgård med stora stenar och att hennes tass råkade hamna mellan stenarna. Klon pekade 90 grader rakt ut åt sidan så förstod direkt att den inte var okej.


Så vi satte oss i bilen och for raka vägen till Lapplands Djurklinik där de fick amputera den del av tåleden som gått av. Usch tusen tankar for genom huvudet och det kändes som min lilla stjärnas karriär var över innan den ens hunnit starta och det ena jag tänkte på är att jag kommer få en hund med tassproblem som kommer vara halt. Efter att ha pratat med duktiga veterinärer och att kunnit hundfolk så ska nog detta inte bli några problem alls. Läkningen har även gått superfint och hon är inte det minsta berörd av detta.


Det är dock inte lätt att hålla en vild och galen valp lugn! Hjärtat har varit i halsgropen många gånger. Speciellt en gång när hon i världens fart rusar upp på soffan och upp på soffkanten och balanserar på den. Jag livrädd att hon ska hoppa ner på soffans baksida och bryta ett ben istället så ropar på henne och hon springer i full fart mot mig istället.

Extra är verkligen en UNDERBAR liten valp!!!!! Är så otroligt nöjd med hennes mentalitet. Hon är så nyfiken, självständig, framåt, glad och aktiv!! Det jag redan nu ser tydligt att jag kommer få arbeta med är kontakt då hon gärna vill upptäcka världen själv också samt att hon ska tjäna på att komma med saker till mig :)


Som om det inte varit nog med tråkigheter så började Minja blöda i onsdags så for återigen till veterinär och där blev det att plocka bort livmodern. Min stackars gumma <3 p="">
Återkommer med fler blogginlägg! Extras tass-skydd behövs inte längre (om vi inte är ute i trist väder eller jag känner att jag behöver skydda den mer) och nu är vi peppade att fortsätta med den träning vi stannade av med innan skadan. 

Inga kommentarer: