måndag 16 september 2013

Träning med retrievervalp

Har kommit igång lite smått med träning av Extra.

Först och främst har vi fokuserat på kontakt och inkallning med visselpipa (som vi ju bloggade om sist).

Hon är verkligen superduktig på att lyssna när jag kallar in henne med visselpipan trots att hon springer i full rulle med de andra hundarna. På filmen berömmer jag henne rätt fort när hon vänder upp. I träningen tänker jag nu på att inte berömma henne direkt utan att hon ska springa till mig en bit eller hela vägen innan hon får berömmet.

 
Sen så har vi idag börjat träna fotgående och oj oj oj vad fort hon lär sig och hon har så härlig energi :) Jag tränade dels på fotgående i baklängesmarsch - att hon ska söka sig så nära och tight som möjligt till mitt vänstra ben. Det här hajar hon rätt snabbt måste jag säga och här ska vi jobba med att öka kravet lite :)

Vi tränade även fotgående när jag går rakt framåt och även här är hon jätteduktig att söka upp min vänstra sida. Hon vill ha lite koll på godishanden så där får jag planera bättre så hon inte söker handen så mkt utan mer min position. Sen ser jag på filmen att jag råkar belöna henne väldigt långt ut många gånger. Så det ska jag verkligen tänka på!! :)

Här är filmerna på Extras första fotgåendeträning:

 
 
Sen har vi även tränat sitt, det var nog det vi började med allra först så det har vi hunnit köra något pass. Det förstod hon på en gång så där kunde jag börja lägga på kommando nästan direkt. Tänka jag nu ska jobba vidare lite med stadga, sitt-stanna och omvänt lockande. Här är en film med frivilliga sitt och när jag lägger på kommando.
 
 
Ett till projekt vi strax ska börja med är klossmetoden för att få till en snygg utgångsställning. Tycker det är så otroligt bra att ha en hund som verkligen vill komma och sätta sig till ens vänstra sida. Så det har vi bara hunnit testa snabbt och Extra fattade direkt att sätta tassarna på lådan. Tror minsann jag fått mig en riktigt klickerklok liten tös  ;)
 
Mest av allt har vi dock faktiskt inte tränat utan hon är bara valp och vi myser och busar och sover. Jag och Ronnie jagar också älg en del. Extra har verkligen två underbara "storasysterar" - Minja och Nera! Dom är så snäll och go med henne (nästan lite för snäll).
 
Har under semestern här hunnit planera klart nästan alla hösten/vinterns kurser. Startar ju en ny Tävlingslydnad Online med träffar... eller har redan startat den på internet, men första träffen är vecka 39 och så himla roligt att det återigen är  så stort intresse till kursen!!! Blir så glad att så många kursdeltagare väljer att gå mina kurser och det är så roligt att höra alla positiva ord om sina kurser - det värmer i hjärtat. Kör två grupper på Tävlingslydnaden och det finns en plats kvar i ena gruppen om någon skulle vilja haka på!! :) Filmerna haglar redan in i internetgruppen så jag lär få det svettigt, är en riktigt AKTIV grupp. Men det är kul, det gillar jag ;)
 

 


Inga kommentarer: