söndag 8 september 2013

Inlärning av inkallning med visselpipa

För någon dag sedan har jag börjat lära in inkallning med visselpipa på Extra.
Tycker detta är ganska enkelt att lära hunden om den uppskattar belöning och du gör det till något roligt att komma till dig. Sakta med säkert kan man sen býgga på störningar.

Först börjar jag med att berömma hunden ordentligt när den kommer spontant till mig. Klappa hunden och mys med den ordentligt och mkt beröm med rösten. Att komma till den famn ska vara något väldigt positivt.

Sedan börjar jag med att blåsa inkallning med visselpipan när hunden är på väg till mig och belöna gärna hunden gärna med en godbit när hunden kommer. Snabbt går jag vidare till att blåsa i pipan när hunden gör någonting annat. Tittar hunden på mig berömmer jag hunden ordentligt vilket oftast även resulterar till att hunden springer raka vägen till dig.

Nästa steg är att blåsa i pipan och vänta ut att hunden springer självmant till dig och du berömmer först när hunden sprungit en bit till dig och successivt först när hunden är helt framme vid dig.

Gradvis bygger jag sedan på mer och mer störningar och när hunden är upptagen med annat samt inte ser dig.

Tycker detta går väldigt fort att lära in och eftersom hunden fort lär sig att den tjänar på att komma till dig så är det så bra positiv förstärkning och hunden brukar komma som ett skott när visselsignalen blåses :)

Har man en retriever och ska träna jakt så är inkallning en otroligt viktigt grundsten hos hunden så därför lägger jag mkt krut på det. Jag vill att min hund ska komma till mig som ett skott när jag kallar in den och har en förväntan över att något roligt händer istället för att det ska betyda att jag bryter hunden från att göra något roligt. Att komma till dig ska verkligen förknippas som något positivt :)

En liten filmsnutt från när jag inte hittade Extra på gården i stugan. Testade vissla med pipan då och snabbt dök hon upp. Precis som jag vill ha det! :)
 

Inga kommentarer: